۱۳۹۰ آذر ۴, جمعه

نگاهی به حوادث اخیر مصر و بازتاب آن در رسانه ها


 طی یک هفته گذشته 2 موضوع در رابطه با مصر بیشترین بازتاب را در رسانه ها پیدا کرد که اولی به حرکت اعتراضی علیا ماجده المهدی و کریم عامر و دومی به مبارزاتی که هم اینک همچنان از روز شنبه تا امروز چهارشنبه در جریان است مربوط می شود.
 حرکت اعتراضی علیا ماجده المهدی و کریم عامر واکنشهای گوناگونی را در پی داشت و مقالات متفاوتی نوشتند و همچنان در حال نوشتن هستند که تعدادی از این مقالات و اخبار مربوط به آن را در اینجا می آوریم :
2-علياء ماجدة و این جماعت کور دل
 3- علیا ماجده المهدی
4-  برای نجات جان "علیا ماجدة المهدی" از دست اسلام گرا‌ها اقدام کنیم 


5- در وبلاگ علیا ماجده المهدی اعتراضش را ببینید نه بدنش ر ا

6- ماجده، احياي ماهيت انقلاب 

7- دختر فعال مصری با انتشار عکس لخت خود در اینترنت جنجال به راه انداخت

8- همبستگی «نیمه برهنه» گروهی از زنان اسرائیلی با وبلاگ‌نویس «برهنه» مصری

9- برهنگی دماسنج دمکراسی است! اکبر کرمی

10-گفت‌و‌گو با علیا ماجده المهدی:برهنه می‌شوم تا باشم
11- اعتراض جنجال برانگیز یک فمنیست مصری علیه اسلام گرایان 

12- دختر وبلاگ‌نویسی که برای مقابله با فشارهای اسلام‌گراهای مصری «لخت» شد

13-  حمایت از علیا ماجده المهدی -  Aliaa Magda Elmahdy

14-  تقاضای ۸۰ ضربه شلاق برای علیاء ماجده المهدی بلاگر مصری توسط گروهی از حقوقدانان مصر 

15-
بمبی که علیا ماجده مصری ترکاند!

20- از عقده‌های جنسی خود‌‌ رها شوید




 21- پارادوکس آزادی زن ازمصرتا افغانستان  دختر مصری، برهنه می‌شوم تا باشم -  دختران افغانستان درزیرچادری مخفی اند تا زنده بمانند! 

کارتونی از یک وبلاگ نویس یونانی در باره علیا ماجده المهدی

از روز شنبه تا امروز چهارشنبه 
مبارزات در میدان التحریرمصرهمچنان ادامه دارد. میدان التحریر شهر قاهره در مصر ازروز شنبه شاهد درگیری شدید میان تظاهرکنندگان و نیروهای پلیس ضد شورش می باشد.درگيری های ميدان التحرير صبح شنبه پس از آن آغاز شد که نيروهای امنيتی تحصن زخمی شدگان و خانواده‌های کشته شدگان انقلاب ۲۵ ژانويه مصر را با زور متفرق کردند. پس از آن بر شمار معترضان افزوده شد و شماری از معترضان تلاش کردند به ساختمان وزارت کشور برسند که با نيروهای امنيتی درگير شدند.

درگیری ها در اطراف میدان تحریر قاهره بعدازظهر چهارشنبه هم ادامه یافت و با خشونت های بسیاری همراه شد.پرتاب گاز اشک آور و شلیک گلوله به کرات، حالتی جنگی به خیابانهای قاهره داده و صدای آژیر ممتد آمبولانسها، فضای رعب و وحشت را بر شهر حاکم کرده است.معترضانی که در ماه فوریه با اصرار خود و ترک نکردن میدان تحریر موجب سقوط رژیم حسنی مبارک شدند، باردیگر همصدا فریاد می زدند که تا کنار رفتن نظامیان، اینجا می مانند، چرا که به وعده های آنها اعتمادی ندارند.

 ده ها هزار معترضی که پنج روز متوالی علیه دولت انتقالی منصوب نظامیان شعار دادند، به نظر می رسد خواسته یشان فراتر از رفتن دولت بوده و خواهان کناره گیری نظامیان حاکم هستند.نظامیان هنگامی که روی کار آمدند وعده دادند در شش ماه قدرت را به منتخب مردم واگذار می کنند. اما نزدیک به ده ماه پس از سرنگونی حسنی مبارک که بیش از ۸۵۰ نفر در ۱۸ روز نا آرامی‌ها جان دادند ولی همچنان نظامیان قدرت را در دست دارند. ساختار قدرت به حال خود باقی است، وضعیت فوق العاده هنوز لغو نشده است، و حاکمان مصر، با همان ذهنیت و طرز تفکررژیم مبارک با مردم برخورد می کنند. مخالفین معتقدند، و شواهد وتصاویرویدیویی وعکسها نیز نشان می دهد، که نیروهای امنیتی همان شیوه ای را در برخورد با معترضین در پیش دارند که دستگاه امنیتی مبارک دنبال می کرد، و تحول عمده ای درعملکرد پلیس رخ نداده است.همزمان، درکنار اینکه محاکمه مبارک و دستیاران او به کندی پیش می رود، برخلاف خواسته های معترضین به اعضای سابق حزب منحل شده دمکراتیک ملی رهبرسابق مصر، اجازه داده شد که در انتخابات پارلمانی شرکت کنند. و درحالیکه دادگاههای غیر نظامی به پرونده مبارک ودستیاران اورسیدگی می کنند، غیرنظامیان معترض همچنان دردادگاههای نظامی محاکمه می شوند.در این میان آنچه خشم بسیاری ازمعترضان را برانگیخت، شهادت مارشال محمد حسین طنطاوی رئیس شورای عالی نظامی حاکم در دادگاه مبارک بود که بنا به گفته برخی وکیلان مدافع حاضر در دادگاه، برخلاف انتظارات بسیار از معترضان، مبارک را به قتل تظاهرکننده ها متهم نکرد.این امر و همچنین از دید معترضان، برخورد تبعیض آمیز با مبارک - که در یک بیمارستان مرفه نظامی به سرمی برد- و فرزندان او در زندان، باعث شد که بسیاری از فعالان جوان، مارشال طنطاوی را متهم کنند که وی همچنان از مبارک حمایت می کند، و احساسات زخمیان و بازماندگان قربانیان انقلاب ۲۵ ژانویه وفعالان جوان را نادیده می گیرد.ارتش که از سال ۱۹۵۲ میلادی به این سو سایه سنگین خود را بر نظام سیاسی و اقتصادی مصرحفظ کرده است، بعید به نظرمی‌رسد که برای ازدست دادن امتیازاتی که از آن برخورداراست، آماده باشد.  ژنرال محمدحسين طنطاوی تاکيد کرده است که شورای عالی نيروهای مسلح به برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر يعنی در ۲۸ نوامبر پايبند است و انتخابات رياست جمهوری نيز تا پايان ژوئن ۲۰۱۲ برگزار خواهد شد.  رهبران شورای نظامی مصر همچنین برای خاتمه دادن به تظاهرات در مصر با رهبران احزاب سیاسی این کشور نشستی را روز سه شنبه برگزار کردند. یک منبع  به خبرگزاری فرانسه گفته است در این جلسه از محمد البرادعی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی به عنوان نخست وزیر احتمالی آینده نام برده شده اما این شورا این خبر را تایید نکرده است.
حزب اخوان المسلمین روز سه شنبه با تحریم تظاهرات در میدان التحریر از مردم خواست به اعتراضات خود پایان بدهند تا به این ترتیب امکان برگزاری انتخابات روز بیست و هشتم نوامبر فراهم شود.

از آغاز اعتراضات در قاهره در روز شنبه و سپس سرایت آن به دیگر شهرهای مصر تاکنون دستکم 37 جان باخته اند.

 به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، «ابوالعلا ماضی» و «محمد سليم الوا»، دو سياستمداری که روز سه شنبه در نشست بحران با حاکمان نظامی شرکت داشته اند می گويند، ژنرال ها خواهان انتقال قدرت تا اول ژوئيه به غير نظاميان هستند.
اين دو گفته اند که دولت «نجات ملی» جايگزين دولت عصام شرف خواهد شد.
طبق اين گزارش اين دو نفر به همراه ده  نفر ديگر از سياستمداران و نمايندگان احزاب مصری روز سه شنبه با اعضای شورای عالی نيروهای مسلح ديدار کردند. ولی در میان این دوازده نفر نمایندگانی از  احزاب ليبرال و گروه هايی که هم اکنون از اعتراضات در ميدان التحرير حمايت می کنند حضور نداشتند.
سازمان عفو بین‌الملل ارتش مصر را به استفاده از شیوه‌های سنتی سرکوب مخالفان مانند دوران حسنی مبارک متهم کرده است. این سازمان حقوق بشری با انتشار گزارشی در مورد ناآرامی‌های اخیر مصر، ارتش را به سرکوب خشونت‌بار تظاهرات مسالمات‌آمیز معترضان متهم کرده است.

در این گزارش همچنین به محاکمه "غیرعادلانه" بیش از ۱۲۰۰۰ فعال سیاسی و اجتماعی در طول ماه‌های اخیر در دادگاه‌های نظامی اشاره شده است. 



 بانو گودیوا، همسر دوک کاونتری

 جمع آوری و تنظیم از (سایتهای گوناگون) : نظام جلالی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر