۱۳۹۲ اردیبهشت ۸, یکشنبه

حمله مردم صفا شهر به معدن سنگ دهبید چاه مرغی متعلق به آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران


حمله مردم معترض صفا شهر    شهرستان خرم بيد  به بهترین معدن سنگ دنیا به نام معدن سنگ دهبید چاه مرغی که متعلق به آیت الله امامی کاشانی امام جمعه موقت تهران است که 5 سال پیش عباس پالیزداردر دانشگاه بوعلی همدان در این باره می گوید:

"یکی ازآقایان علما آمد گفت یک پسرمعلول جسمی دارم و می خواهم یک موسسه توانبخشی بسازم که پسرم هم زیر نظر خودم باشد. ما هم موسسه را ثبت کردیم. بعد آمد گفت که اقا من ساپورت مالی می خواهم فلان معدن سنگ دهبید فارس را که بهترین معدن سنگ دنیاست به من بدهید. بعد از چند وقت گفت کم است معدن دیگری در زنجان را هم به من واگذار کنید و تا به حال این آقا چهار معدن را تصاحب کرده به بهانه ساپورت یک موسسه توانبخشی. در این زمان دانشجویان با اصرار خواستند که نام این شخص چیست. پالیزار گفت آیت الله امامی کاشانی (عضو شورای نگهبان و یکی از ٤ امام جمعه موقت اما پای ثابت تهران)"


به‌ دنبال مصوبه هیئت دولت در جریان سفر به استان فارس مبنی بر واگذاری معادن در اختیار یک مؤسسه بهره‌بردار به بخش تعاون و مخالفت دیوان عدالت اداری با این تصمیم،‌ مردم  صفا شهر با حمله به تأسیسات و تجهیزات و ماشین‌آلات معدن دهبید استان فارس آن را به آتش کشیدند و خسارات فراوانی به این معدن آیت الله امامی کاشانی وارد کردند.
  در این حمله که جمعه گذشته 29 فروردین  صورت گرفته صدها نفر از مردم شهربدون توجه به اخطارها و هشدارهای ماموران نیروی انتظامی و نظارتی وارد محوطه کارگاهی این معدن شدند و بعد از تخریب اماکن و ساختمان های محوطه اقدام به تخریب معدن و تجهیزات و ماشین آلات سنگین و باارزش مستقر در آن کردند و بسیاری از آن را به آتش کشیدند وبرخی از مردم اقدام به بردن اموال و تجهیزات باقی مانده کردند که با ورود نهادهای امنیتی و انتظامی برخی از مردم معترض حمله کننده  شناسایی و برخی اموال بازگردانده شد و پیگیری برای شناسایی و برخورد با سایر مردم معترض ادامه دارد.

 مجتمع معدنی دهبید از دو تپه به نام‌های انگورک و چاه‌مرغی تشکیل شده که بهره‌برداری از انگورک قبل از انقلاب جریان داشت، اما معدن چاه‌مرغی توسط موسسه بهره‌بردار راه‌سازی، باطله‌ّبرداری و کوهبری شده است.از سال 72 بهره‌برداری از این معدن با مجوز فعالیت شش‌ساله آغاز شد. بر اساس قانون جدید معادن حق بهره‌برداری در سال 77 به مدت 25 سال تمدید شد و با تضمین حق اولویت برای بهره برداری در تمدید مدت فعالیت در سال 78 پروانه بهره‌برداری 12 ساله از معدن سنگ دهبید برای شرکت بهره‌بردار صادر شد.

در سال 89 در زمان تمدید مجدد دوره بهره‌برداری مصوبه کارگروه سفر استانی اول هیئت دولت به استان فارس و وعده‌های ریاست هیئت دولت به برخی افراد مبنی بر واگذاری معدن به یک شرکت تعاون محلی داده شد.


موسسه بهره‌بردار به‌دنبال مصوبه دولت و امتناع سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس از تمدید پروانه به دیوان عدالت اداری شکایت برد که با گذشت بیش از بیست ماه بعد از تصمیم دولت و بلاتکلیفی و تعطیلی معدن و 800 کارگر شاغل در آن سرانجام دیوان اقدام دولت را ناحق وارد دانسته و دستور صدور تمدید مجدد پروانه را صادر کرد.به دنبال صدور رای کار معدن از تاریخ 28 فروردین مجدا از سر گرفته شد . در دو ماه اخیر فضای شهر صفاشهر متاثر از این موضوع بوده و دو طرف اتهامات متعددی را در خصوص بهره برداری و سود حاصله از این معدن را بصورت بیانیه ،شبنامه و اطلاعیه متوجه یکدیگر کردند.

در ضمن به نوشته یک وبلاگ در خرم بید سال گذشته دوشنبه 15 خرداد 91 
"مردم شهرستان خرم بید در یک راهپیمائی که از مقابل شهرداری صفاشهر تا فرمانداری شهرستان خرم بید برگزار شد اعتراض خود را در مورد اجرائی نشدن مصوبه دولت درواگذاری معادن سنگ چاه مرغی دهبید به مردم اعلام کردند.
مردم در راهپیمائی خود شعارمی داذند:

ریشه کنی تبعیض خواسته اصلی ماست        دست خدابرسرماخامنه ای رهبرما

که این گفته دولت است معدن حق ملت است

حقوق مستضعفین احقاق بایدگردد ای دیوان عدالت حمایت حمایت صداقت صداقت

معدن چاه مرغی حق مسلم ماست
ای دولت حمایت  حمایت    مسئولین صداقت  صداقت حمایت حمایت

در پایان راهپیمائی مردم در مقابل فرمانداری شهرستان خرم بید تجمع کردند و آقای سید امین حسینی عضو شورای اسلامی طی سخنانی به درآمد 312میلیارد تومانی سالانه معادن سنگ چاه مرغی اشاره کرد و گفت: باواگذاری این معدن به تعاونی مردمی این درآمد کلان درمنطقه و برای عمران و آبادنی شهرستان و توسعه صنعت و کشاورزی و ایجاد اشتغال صرفخواهد شد.

در خاتمه قطع نامه ای قرائت شد که در آن خواستار اجرائی شدن  مصوبه هیئت دولت در واگذاری معادن سنگ مذکور به مردم شده است. دراین قطع نامه اشاره شده که ریاست جمهوری در دور اول سفرخود به استان فارس در شهرستان خرم بید قول پیگیری خواسته مردم این شهرستان را داد که منجر به تصویب مصوبه واگذاری معادن به مردم شد. اکنون پس از4سال ازاین مصوبه این امرتحقق نیافته است. درانتهای این قطع نامه اعلام شده ما بر اجرائی شدن این مصوبه پافشاری خواهیم کرد و باحمایت مسئولین نظام نخواهیم گذاشت یک شرکت غیربومی مصوبه دولت را زیر پاگذاشته و مانع اجرائی شدن آن گردد و بدانند هرچه عرصه را بر اجرئی شدن این مصوبه تنگ کنند مردم مقاومت خود را بیشتر به عرصه ظهور خواهند گذاشت.

شایان ذکراست معادن چاه مرغی دهبید شهرستان خرم بید دارای یکی از بهترین سنگهای تزئینی جهان است که سال گذشته باپایان قرارداد برداشت ازآن تعطیل ومصوبه دولت هم درواگذاری معدن به مردم اجرائی نشده است.

به گفته خسروانی عضو دیگر شورای اسلامی شهر صفاشهر درمهرماه 1390 رائی درشعبه 28دیوان عدالت اداری به نفع بنیادتوابخشی صادر که پس ازاعتراضات مردمی واعتراض وزارت صنایع ومعادن مقرر شد با اعمال ماده 18مجدد پرونده بررسی شود ولی در11فروردین 1391همان رای توسط شعبه 2 تایید و به صنایع استان فارس اعلام شده پرونده بهره بردای به نفع بنیاد صادر گردد که این موضوع باعث اعتراض مردم گردیده است."
 حسین قاسمی ( سردبیر هفته نامه بشری ,عضو دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهور, مدیر آموزش وزارت کشور,سرپرست دفتر مطالعات سیاسی مرکز مطالعات و تحقیقات وزارت کشور,فرماندار شهرستان گچساران,مدیرکل سیاسی استانداری فارس,فرماندار شهرستان شیراز )
شهرستان خرم بيد از شهر های شمالی استان فارس و مرکز آن صفاشهراست كه در فاصله ۱۸۰ کيلومتری شمال شيراز و ۸۰ کيلومتری جنوب آباده بين طول های جغرافيايی ۵۲ درجه و ۱۷ دقيقه و ۵۲ درجه و ۴۴ دقيقه شرقی و در بين عرض های جغرافيايی ۳۰درجه و ۲۵ دقيقه و ۳۱ درجه و ۵ دقيقه شمالی قرار دارد. از شمال به استان يزد و شهرستان آباده ،از جنوب به شهرستان مرودشت،از شرق به شهرستان بوانات و از غرب به شهرستان اقليد محدود می شود.اين شهرستان ۳۳۰۰ متر ارتفاع از سطح دريا در استان فارس دارد و دارای زمستانی بسيار سرد و يخبندان است.

بر اساس سرشماري سال ۱۳۸۵شهرستان داراي ۴۵۳۸۱ نفر جمعيت مي باشد كه از اين تعداد ۲۲۸۹۵ نفر مرد و تعداد ۲۲۴۸۶ نفر زن مي باشد علاوه بر اين حدود ۳۵۰۰ نفر جمعيت عشايري كوچ رو در شهرستان وجود دارد كه در فصل ييلاق در اين شهرستان اسكان و در فصل قشلاق به شهرستان هاي جنوبي استان كوچ مي نمايند.

این شهرستان در طول هشت سال دفاع مقدس 221 شهيد تقديم نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران كرده که يك روستاي 600 نفري آن 43 شهيد تقديم انقلاب كرده است .

۲-بزرگترین و مرغوب ترین معدن سنگ مرمریت كشوردر این شهرستان قراردارد،سنگ معدن مرمريت خرم بيد داراي مرغوبيت جهاني است و طرفداران زيادي در اقصي نقاط دنيا دارد.

۳-در ماههای اخیر بزرگترین معدن سنگ مرمریت این شهرستان  یعنی معدن چاه مرغی تعطیل شده است.با تعطیلی این کارخانه بسیاری از کارخانه­داران شهرستان با مشکلات عدیده­ای روبرو شده­اند و رونق اقتصادی در این شهر با رکود چشمگیری مواجه شده است.

با تعطیلی این معدن بیش از ۲۰۰۰نفربصورت مستقیم یا غیر مستقیم بیکار شده اند.چنانکه فرماندار این شهرستان در جمع کارگران بیکار شده ان می گوید:
" بیکاری مستقیم و غیر مستقیم بیش از 2 هزار نفر و رکود اقتصادی ناشی از توقف صادرات و کمبود مواد اولیه بیش از 100 واحد سنگبری این شهرستان و خطر تعطیلی تدریجی آن‌ها و بیکار شدن کارگران از آسیب‌های تعطیلی این بزرگترین معدن سنگ مرمریت آسیا است."
۴-ریاست جمهوری در دور اول سفرخود به استان فارس در شهرستان خرم بید قول پیگیری خواسته مردم این شهرستان را داد که منجر به تصویب مصوبه واگذاری معادن به مردم شد.
بر اساس مصوبات اولين سفر هيات دولت به استان فارس در سال 1386 مي بايست اداره و بهره برداري معدن سنگ چاه مرغی به تشكل هاي مردمي واگذار گردد .
درصورت واگذاری این معدن مهم به مردم براساس تصميم گيري هاي شهرستاني و استاني قريب به 40 درصد سود حاصله اين معدن در امور صنعتي سرمايه گذاري و 10 درصد سود حاصله صرف عمران و آباداني شهرستان و ما بقي به صورت سهام به شهروندان پرداخت خواهد شد .
۵-سید امین حسینی عضو شورای اسلامی خرمبید،درامد معدن چاه مرغی را سالانه ۳۱۲میلیارد تومان اعلام می کند ا(لبته ایشان نگفته اند با دلار ۱۰۰۰تومان اینقدر سود به مالک رسیده یا دلار ۲۰۰۰)تومان ومعتقد است باواگذاری این معدن به تعاونی مردمی این درآمد کلان درمنطقه و برای عمران و آبادنی شهرستان و توسعه صنعت و کشاورزی و ایجاد اشتغال صرف خواهد شد.
۶-معدن چاه مرغی از سال ۱۳۷۲ به یکی از افراد متنفذ وصاحب نام واگذار شده است.این امر در سال های اخیر موجب اعتراضات مردمی وایجاد بدبینی درمردم گردیده است.
۷-تمام شواهد حاکی از این است که ظرف ماههای اینده بیمه بیکاری کارگران بیکارشده این معدن تعطیل شده،که اکنون بیمه بیکاری دریافت می کنند ،به پایان می رسد.لذا لازم است مدیران ومسولین استانی وکشوری برای حل این مشکل با رویکرد اجرایی سازی مصوبه دولت واجرای عدالت ،اقدام عاجل نمایند.
ازسوی دیگر دوستان وجریان عدالتخواه که الحق در بحث مبارزه با زمین خواری پرونده درخشانی دارند باید دایره اقدامات عدالتخواهانه خودرا به فراتر از شیراز  وسایر مباحث مانند معادن و..تعمیم دهند.
متاسفانه به دلیل دوری بعضی از شهرستان ها از مرکز استان وضعف در اطلاع رسانی ،صدای  مظلومیت مردم  این شهر ستان هابه گوش کسی رسانده نمی شود.
۸-درماه اخر مسولیتم درشیراز ،اسناد این معدن ونحوه واگذاری توسط معاون معدنی اداره کل صنایع استان  به دستور استاندار وقت فارس در اختیارم قرارگرفت.مجموعه اسنادی که بالغ بر دهها کارتن اسناد ودهها هزار برگ سند اسکن شده بود.البته بعد از اسکن نمودن یا کپی برداری از بخشی از ان اسناد ،وقبل از ان که اقدامات عملی شروع شود ،عزل گردیدم.
امیدوارم در روزهای اتی موفق شوم بخشی از ناگفته ها را در این باره بیان کنم."



آژانس خبری شیرازنا
سه شنبه ۱۱ مهر ۹۱  در خبری در باره اعتراضات مردم به عدم واگذاری معدن چاه مرغی به آنها می نویسد:

ردپای افراد خاص در عدم واگذاری «معدن چاه مرغی» خرمبید 
با نفوذ افراد خاص و بدون مزایده معدن به بنیاد توانبخشی واگذار می‌شود!
به گزارش آژانس خبری شیراز «شیرازنا» در شهرستان خرم بید به مرکزیت صفاشهر معدنی با نام «چاه مرغی» وجود دارد که در طول سال‌های گذشته با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است.
معدن چاه مرغی بزرگترین معدن مرمریت کشور با سود سالانه ۳۰۰ میلیاردتومان
معدن چاه مرغی بزرگ‌ترین و مرغوب‌ترین معدن سنگ مرمریت کشور محسوب می‌شود که در جهان نیز شهره می‌باشد و سالانه درآمد بسیار هنگفتی -بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان- دارد.

 

واگذاری بهره‌برداری از معدن چاه مرغی به افراد بانفوذ بدون برگزاری مزایده!
در ابتدا معدن چاه مرغی توسط شرکتی دولتی به بهره برداری می‌رسد و بعد از آن به دلیل نفوذ اشخاصی خاص و بدون برگزاری مزایده دولتی بهره‌برداری این معدن در سال ۱۳۷۲ به مدت ۱۰ سال به بنیاد توانبخشی واگذار می‌شود؛ اما با وجود پایان یافتن قرارداد ده ساله‌ی این شرکت در سال ۱۳۸۲، آنان موفق می‌شوند سال به سال به بهانه‌های مختلف همچون وعده‌هایی از قبیل «صرف درآمد معدن برای نگهداری بچه‌های عقب مانده و معلول ذهنی» و در برخی موارد هم با استفاده از قدرت و نفوذ خود در بین برخی از مسؤولین قراردادشان را تمدید کنند این درحالی است که در این میان از هرگونه سرمایه گذاری از سودهای کلان این معدن در شهرستان دریغ می‌کند!
اعتراض مردم به انحصار بهره‌برداری از معدن چاه‌مرغی به افراد خاص!
انحصار بهره برداری معدن چارمرغی به افراد خاص و با نفوذ در طول این سال‌ها، همواره یکی از گلایه‌ها و اعتراضات مردم شهرستان خرم بید بوده است و آنان خواهان واگذاری این معدن به مردم بوده و هستند تا سرانجام با قول احمدی‌نژاد به مردم این شهرستان این حق طبیعی و مسلم آنان به صورت قانون مصوب می‌شود.
مصوبه هئیت دولت برای واگذاری معدن چاه مرغی به مردم
در جریان اولین سفر رئیس‌جمهور به فارس، در سال ۱۳۸۶ مصوبه‌ای شکل گرفت که اداره و بهره برداری معادن سنگ منطقه به تشکل‌های مردم نهاد واگذار شود و استانداری فارس موظف می‌شود تا با تشکیل یک شرکت تعاونی محلی مراحل واگذاری را پس از اتمام مدت قرارداد بهره بردار (۹۰/۳/۵) دنبال نماید.
شکایت بهره‌برداران معدن چاه‌ مرغی و عدم اجرایی شدن مصوبه هیئت دولت
این مصوبه بارقه‌ای از امید در مردم منطقه خرم بید به وجود آورد و آنان با تشکیل «شرکت تعاونی فراگیر مهر گستر» با تعداد ۴۰ هزار نفر با سهام مساوی به امید روز واگذاری معدن نشستند اما این پایان ماجرا نبود چرا که بهره‌برداران خاص و بانفوذ این معدن نیز بیکار ننشسته بودند و توانسته با شکایت به دیوان عدالت اداری کشور به بهانه‌های مختلف مانع واگذاری این معدن به مردم شوند تا جاییکه با صدور رأی موقت شعبه ۲۸ دیوان عدالت اداری در مهرماه ۱۳۹۰ واگذاری معدن با مشکل مواجه شد و معدن تعطیل و بسیاری از کارگران بیکار و کارخانجات سنگ شهرستان بالاجبار بسته می‌شوند!
پس از اعتراضات مردمی، ادرخواست وزارت صنایع و معادن و مذاکرات مقامات محلی با مسئولان کشوری، مقرر می‌شود با اعمال ماده ۱۸ مجدد پرونده بررسی شود ولی در ۱۱ فروردین ۱۳۹۱ همان رأی توسط شعبه ۲ تایید و به صنایع استان فارس اعلام می‌شود پرونده‌ی بهره‌بردای به نفع مجتمع توانبخشی صادر گردده است!

 
راهپیمایی اعتراضی مردم از شهرداری تا فرمانداری
رأی دیوان عدالت اداری در عدم اجرای مصوبه دولت در واگذاری معدن به مردم و تعطیلی آن از طریق شورای عالی معادن کشور و بیکار شدن حدود ۷۰۰ نفر کارگر معدن باعث اعتراضات گسترده‌ی مردمی می‌شود.
خردادماه ۹۱ راهپیمایی‌ اعتراضی مردم از مقابل شهرداری تا فرمانداری این شهرستان انجام می‌شود و مردم به شدت خواهان اجرایی شدن مصوبه دولت و واگذاری معدن چاه مرغی می‌شوند اما اعتراضات مردمی نتیجه و سودی در پی ندارد!
تذکر نماینده خرمبید به وزیر در مورد عدم اجرایی مصوبه دولت در مورد معدن چاه مرغی
هفته پیش (یکشنبه ۳ مهرماه) نیز زارع نماینده نماینده مردم شهرستان‌های آباده، بوانات و خرم بید به وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص اجرایی نشدن مصوبه هیئت دولت در رابطه با معدن چاه‌ مرغی شهرستان خرم بید و امنیتی شدن آن تذکر می‌دهد و خواستار پیگیری این موضوع می‌شود.
اعتراضات دنباله‌دار مردم در شهرستان خرم بید
اما این پایان ماجرا نبود چرا که شنبه ۸ مهرماه ۹۱ نیز مردم این شهرستان مجدداً به دلیل عدم تأمین خواسته‌هایشان در مقابل فرمانداری این شهرستان و معدن چاه مرغی تجمع کردند و با صدور قطعنامه‌ای خواستار برچیده شدن مافیای اقتصادی در شهرستان و اجرای مصوبه دولت در مورد معدن چاه مرغی شده‌اند.


معترضان: تا احقاق حقوق حقه‌ی خویش عقب نشینی نخواهیم کرد
در بخشی از قطعنامه‌‌ی معترضان روز شنبه در شهرستان خرم بید آمده است: «امروز افراد و گروه‌های سودجو و منفعت‌طلب با ظاهری آراسته خود را به پیکره‌ی این نظام چسبانده و با یافتن منفذهایی در این پیکره‌ی مقدس با موجه جلوه دادن خود و رفتارهای عوام‌فریبانه درصدد فریفتن مسئولان نظام و تأمین خواسته‌های نامشروع خود و تضضیع حقوق مردم ضعیف و پابرهنه هستند.»
معترضین در پایان قطعنامه‌شان آورده‌اند: «ما مردم ولایت‌مدار و شهید پرور و همیشه در صحنه‌ی شهرستان خرم بید که در همه حال فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب را سرلوحه‌ی اعمال خویش قرار می دهیم ضمن اعلام انزجار و نفرت شدید خود از این گروه مافیای اقتصادی که سالیان سال است عرصه را بر مردم ضعیف و مستمند شهرمان تنگ کرده‌اند اعلام می‌داریم تا حال حاضر با طمأنینه و حوصله‌ی کامل و با اولویت قائل شدن به مصلحت و حیثیت نظام، خواسته‌های مشروع خود را که در راستای اهداف نظام در زدودن غبار فقر و تنگدستی از چهره‌ی مردم و در حمایت از مصوبه‌ی به حق دولت بوده دنبال کرده‌ایم و معتقدیم مسئولان دلسوز و فهیم نظام با دیدن حضور پرشور مردم این شهرستان در راهپیمایی روز شنبه ۹۱/۷/۸ در معدن چاه مرغی و قرائت قطعنامه حرکت‌های پیش رو را گمانه زنی خواهند کرد و باور داریم قانونی که در رأس آن اسلام و ولایت مطلقه فقیه قرار دارد به هیچ کس در هر پست و مقام و جایگاهی که باشد اجازه پایمال نمودن حق پابرهنگان و تهی‌دستان را نخواهد. اگر خدای ناکرده نسبت به خواسته شرعی و قانونی آنان توجهی نشود هشدار می‌دهیم با تمام توان از حق خود دفاع می‌کنیم و تا احقاق حقوق حقه‌ی خویش عقب نشینی نخواهیم کرد.»

( گفتنی است پیش از این هیات دولت در جریان سفر استانی خود اقدام مشابه ای را اتخاذ کرده بود که حادثه مشابه ای را در معدن سنگ جوشقان استرک کاشان رقم زد و تخریب و آتش زدن معادن و تجهیزات را از سوی مردم در پی داشت .)


پای نوشت:دیگراخبارمرتبط

"معدن چاه مرغی خرمبید" آزمونی که مسئولین در آن مردود شدند!



۱ نظر:

  1. مسئولان دلسوز همیشه توانسته اند در بخش کاری خود دلسوزانه نسبت به وعده های خود عمل نمایند و شرایط از پیش تعیین شده ای را برای انطباق پذیری با محیط را در بر داشته باشد
    فروشگاه اينترنتي
    www.baneh.com
    باتشکر

    پاسخحذف