۱۳۹۰ آبان ۱۱, چهارشنبه

تحلیل سیاسی عواقب ورود غيرقانوني 385 نفر از حجاج ایرانی به خاك عربستان با ويزاي جعلي


1400زائر ایرانی برای رفتن به حج  از سفارت و کنسولگری عربستان در ایران ویزای انفرادی گرفتند . آنطور که هواپیمایی گفته از این تعداد 950 نفر در چند روز اخیر راهی مدینه شدند که از نظر پلیس گذرنامه عربستان ویزای 385 نفرشان مشکل دار بوده و دیپورت شده اند . طبق آخرین خبرها 73 نفر از این حجاج دیپورتی دیروز به ایران برگشتند اما 312 نفر دیگر راضی به برگشت نمی شوند و در فرودگاه مدینه بست نشستند . از آنطرف هم مسئولین فرودگاه مدینه شرط کردند که تا این افراد از خاک عربستان خارج نشوند اجازه ورود به هیچ هواپیمای ایرانی را نمی دهند . اجرای این شرط از دیروز باعث سرگردانی زائران ایرانی در فرودگاه مهرآباد شده است. هواپیمایی ایران هم اززائرین خواسته است تا تعیین تکلیف  به خانه های خود برگردند. از عربستان هم خبر رسیده است که کنسولگری ایران در جده دارد با زائران دیپورت شده صحبت می کند تا راضی شان کند که به ایران برگردند. رئیس سازمان حج هم از همان عربستان از هواپیمائی کشور گله کرده که رو چه حسابی این افراد را به عربستان آورده است . هواپیمایی هم در جواب گفته است که ایران ایر یک شرکت بازرگانی است و به هر کسی که ویزا داشته باشد بلیط می فروشد . این که حالا این افراد از چه راهی ویزا گرفته اند به ما ربطی ندارد. سخنگوی وزارت خارجه رامین مهمان پرست می گوید روادید این تعداد افراد درست نیست و آن شماره ای که باید در اذای روادید در گذرنامه آنها ثبت شود اشکال دارد و معلوم است که یک شبکه ای ویزای جعلی برای این افراد صادر کرده است که جرئیات آن در دست بررسی است. 
همچينن مشكل ديگر اين است كه عربستان در زمان حج اجازه پرواز هواپيما و ورود زائران را فقط تا ساعت 24 چهارم ذي‌الحجه صادر مي‌كند كه اين فرصت نيز دوشنبه شب پايان يافته است و چون 312 نفر برنگشتند، اجازه پرواز به افراد حاضر در فرودگاه مهرآباد هم داده نشده است. براساس گفته‌هاي اين مسوول، ديگر اميدي به اعزام زائران نيست، ايران اير تمام تلاش خود را به كار مي‌گيرد و تمام رايزني‌ها در حال انجام است تا مجوز پرواز را از عربستان بگيرد و با وجود پايان مهلت اعزام (4 ذي‌الحجه) اين افراد به عربستان منتقل شوند.
سردار اسماعيل احمدي‌مقدم در حاشيه سيزدهمين مجمع استاني پيشگيري از وقوع جرم در نيروهاي مسلح درباره زائراني كه با ويزاي جعلي وارد عربستان شده بودند، مي‌گويد: اين افراد با جعل پاسپورت به مدينه سفر كرده بودند كه از سوي ماموران عربستاني شناسايي و دستگير شدند. متاسفانه سال گذشته شوراي حج با تصويب قانوني مقرر كرد افراد «متمكن» به صورت انفرادي به سفر حج اعزام شوند.
او تاكيد مي‌كند: اين افراد با پاسپورت‌هاي شخصي به سفر اعزام شدند كه اين امر به يك آفت تبديل شده است و شاهد افزايش ويزاي جعلي در اين زمينه هستيم. بايد منتظر ماند تا اين افراد از سفر بازگردند.
رئيس سازمان حج و زيارت با بيان اين‌كه موضوع زائران داراي رواديد مشكل‌دار در فرودگاه مدينه را بايد از سفارت ايران در رياض و كنسول ايران در جده پيگيري كنيد، مي‌گويد: هيچ‌گونه مسووليتي در قبال زائران ايراني داراي رواديد آزاد در عربستان نداريم.
علي ليالي مي‌افزايد: پيگيري وضعيت زائران ايراني كه با ويزاي آزاد جعلي يا نادرست بودن رواديد وارد عربستان سعودي شدند، ربطي به سازمان حج و زيارت به نمايندگي از دولت ندارد.به گفته وي زائراني كه ويزاي آزاد مي‌گيرند و خارج از سيستم حج و زيارت به عربستان مي‌آيند، ارتباطي به سازمان حج و زيارت ندارد، ضمن اين‌كه موضوع زائران داراي رواديد مشكل‌دار در فرودگاه مدينه را بايد از سفارت ايران در رياض و كنسول ايران در جده پيگيري كنيد.رئيس سازمان حج و زيارت تاكيد مي‌كند: شركت هواپيمايي هم كه اين زائران را به عربستان آورده است، بايد پاسخ دهد كه با كدام مجوز، چنين پروازي را انجام داده‌ است.

تحلیل سیاسی عواقب ورود غيرقانوني 385 نفر از حجاج ایرانی به خاك عربستان با ويزاي جعلي :
به باور من این خبر خیلی مهم است و امکان حوادثی می رود اگر چنانچه  متحصنین در فرودگاه مدینه به تحصن خود ادامه دهند و برای همین جمهوری اسلامی اینگونه موضع گرفته که قضایا حل و فصل شود که اینگونه اتخاذ موضع نشان می دهد جمهوری اسلامی در شرایط بدی به لحاظ سیاسی قرار دارد و از موضع ضعف برخورد می کند که نشان می دهد جمهوری اسلامی خود را در شرایط اقتدار و قدرت نمی بیند. در برخورد با این مسئله مسئولین جمهوری اسلامی به گونه ای برخورد می کنند که گویا کاملا از جعلی بودن ویزای زائرین بی اطلاع بوده اند و به دنبال یک شبکه جعل ویزای تقلبی هستند که ربطی به جمهوری اسلامی هم ندارد. 

رئیس سازمان حج  از همان عربستان از هواپیمائی کشور گله کرده که رو چه حسابی این افراد را به عربستان آورده است . 

هواپیمایی هم در جواب گفته است که ایران ایر یک شرکت بازرگانی است و به هر کسی که ویزا داشته باشد بلیط می فروشد . این که حالا این افراد از چه راهی ویزا گرفته اند به ما ربطی ندارد. 

سخنگوی وزارت خارجه رامین مهمان پرست می گوید که معلوم است  یک شبکه ای ویزای جعلی برای این افراد صادر کرده است که جرئیات آن در دست بررسی است.

سردار اسماعيل احمدي‌مقدم متاسفانه سال گذشته شوراي حج با تصويب قانوني مقرر كرد افراد «متمكن» به صورت انفرادي به سفر حج اعزام شوند.

همانطور که از گفته های آنها معلوم هست هر کدام تلاش می کنند تقصیر را بر گردن دیگری بیندازند و بعید نیست که آخر سرهم خود زائرانی که با ویزای تقلبی سفر کرده اند محکوم و مجرم شناخته شوند. در واقع جمهوری اسلامی تلاش می کند که خود حاکمیت ایران از طرف حکومت عربستان متهم و مجرم شناخته نشود که یک پرونده دیگر بر پرونده های باز جمهوری اسلامی در سازمان ملل افزوده شود. 


نظام جلالی 03.11.2011

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر