۱۳۹۱ شهریور ۱۵, چهارشنبه

فراخوان سراسری پیوستن به پروژه راهپیمایی به سمت برلین +نقشه راه


از ۱۹ مارس ۲۰۱۲ پناهجویان وارد دور جدیدی از اعتراضات خود به قوانین و شرایط پناهندگی در آلمان شدند و در حال حاضر در  هفت شهر(3 ایالت) به اعتصاب خیابانی دست زده اند.
همانطور که در اطلاعیه مطبوعاتی ضمیمه این فراخوان مشاهده می کنید،پناهجویان اعتصابی تصمیم به حرکت به سمت شهر برلین گرفته اند و این حرکت که از ۲ مسیر به صورت راهپیمایی در مسیر کوتاهتر و حرکت توسط وسیله نقلیه‌ در مسیر بلندتر به طرف برلین تقسیم شده است، پیوستن پناهجویان در کمپ های مختلف موجود در مسیر های حرکت و حضور همه پناهجویان در برلین را در دستور کار خود قرار داده است.
پس از رایزنی های بسیار میان کمیته هماهنگی پناهجویان و بسیاری از فعالین سابقه دار در حوزه پناهجویی، مسیرهای حرکتی این پروژه مشخص شده و برای پیاده سازی چنین پروژه ای، 5 کارگروه اصلی در نظر گرفته شده است و از همه اشخاص و گروه های فعال در حوزه پناهجویی دعوت می کنیم که چه به واسطه حضور و همکاری در کل مسیر و یا اعلام همکاری در بخشی از آن، به این پروژه بپیوندند.هم اکنون این پروژه از مداخله فعال گروه های مختلفی بهره مند است اما پیوستن شما نیز به پروژه ای که هدفی کلی و جمعی در در دستور کار خود دارد مورد نیاز است و این حضور فعال یقینا می تواند کیفیت پیاده سازی پروژه را را ارتقا دهد. .
موارد مشخص مورد نیاز در کارگروه مربوطه دسته بندی شده است و در صورت تمایل و امکان،پیوستن به هر یک از کارگروه ها بلامانع است.
کارگروه ارتباط:
1-شناسایی و برقراری ارتباط با گروه هایی که در محدوده مسیرهای دوگانه حرکت قرار دارند و اطلاع از میزان امکانات آنها برای همکاری با معترضین.این مهم آن لحاظ ضروری است که زمانی که معترضین به شهرها و یا محدوده محلی این گروه ها وارد می شوند مورد حمایت آنها قرار گیرند.کارگروه ارتباطات در قدم اول به تهیه لیستی از تمام گروه های فعال در شهرهای موجود در هر دو مسیر که راغب به حمایت این حرکت هستند بپردازد، سپس با اطلاع کامل از تمام امکانات گروه های محلی، با ورود معترضین به هر شهری، پس از وصل کردن گروه تدارکات به گروه های محلی، معترضین را از امکانات محلی گروه های حامی بهره مند سازد.گروه ارتباطات با جمع آوری همه گروه های حامی موجود، مسئولیت بهره مند سازی معترضین از نهایت پتاسنیل حامیان را بر عهده دارد.
2-ارتباط با وکلای کهنه کار در زمینه امور اعتراضات و تظاهرات ها، تا در صورت برخورد با هرگونه مسئله ای، در صورت ثمربخش نبودن مقاومت پناهجویان و فعالین در قبال مشکلات احتمالی با قوانین و پلیس، پناهجویان از حمایت این وکلا بهره مند شوند.

کارگروه تدارکات:

این کارگروه برای بررسی،برآورد و تهیه موارد مورد نیاز هر دو مسیر طراحی شده است و کارگروه مربوطه،متشکل از پناهجویان و فعالین حاضر در این گروه،تمامی امکانات لجستیکی مورد نیاز راهپیمایی و مسیر سواره را شناسایی و تهیه خواهند کرد.
اما مواردی که تا بدین لحظه به عنوان ملزومات این مسیر در این کارگروه شناسایی شده اند عبارتند از:
1-
ثبت هر دو مسیر حرکت معترضین نزد پلیس.این مسئله برای گروه ها و اشخاص فعال در این پروژه اهمیتی ندارد اما با توجه به شرایط پناهجویان و تلاش این پروژه برای درگیر نمودن هر چه بیشتر پناهجویان ، ثبت مسیرها ضرورتی گریز ناپذیر گشته است.این امر می تواند به صورت تقسیم کار صورت گیرد و گروه های محلی و غیر محلی، در ثبت مسیرها تقسیم کار کنند.لازم به ذکر است که ثبت مسیر حرکت صرفا مختص مسیر پیاده می باشد.اما جدا از ثبت مسیر پیاده،قسمت ثبت به دو قسمت کوچکتر تقسیم می شود که یکی از آنها ثبت مکان خواب پناهجویان در شهرهای مختلف و دوم ثبت تظاهرات ها در شهرها و مقابل کمپ های پناهجویی در مسیر می باشد که مربوط به هر دو مسیر پیاده و سواره است.
2-
همراهی وسایل نقلیه پشتیبانی برای راهپیمایی پیاده برای انجام کارهای ضروری و ماشین/ماشین های سفری که مجهز به اولیه ترین امکانات بهداشتی هستند.این مسئله از آن جهت حائز اهمیت است که بسیاری از مسیر در مکان هایی است که امکانات شهری موجود نیست و برای داشتن حداقل امکانات می بایست که ماشین های سفری مجهز به سرویس بهداشتی به همراه داشت.از آنجایی که مسیر سواره رو از شهرهای پرجمعیت و نزدیک به هم می گذرد، همراهی وسیله نقلیه پشتیبانی در مسیر سواره رو،چندان ضروری به نظر نمی رسد.
3-
گروه تدارکات به توجه به هر دو مسیر حرکت و تعداد تقریبی پناهجویان مشارکت کننده در هر دو مسیر، می بایست که مواردی مانند 1) یافتن جای خواب، 2) ملزومات استراحت مانند کیسه خواب و یا چادر، 3) خوراک کافی برای معترضان، 4) تهیه وسایل نقلیه مانند اتوبوس برای مسیر اتوبوس رو و ماشین های سفری که از حداقل امکانات برای برطرف کردن مسائل بهداشتی،که برای مسیر پیاده ضروری به نظر می رسد، 5) فراهم کردن سرویس بهداشتی در طول مسیر، 6) تهیه برق به خصوص در مسیر های بیرون شهری، 7) به همراه داشتن اقلام دارویی مرود نیاز برای حفظ سلامت پناهجویان، 8) به همراه داشتن وسایل مورد نیاز مانند پلاکارد، پارچه نوشته ها و بلندگو برای برگزاری تظاهرات ها …. . این لیست بسیار طولانی و باز است و نیاز به تدقیق توسط گروه تداکات خواهد داشت و البته که اطلاع از میزان امکانات گروه های محلی که وظیفه اش بر عهده گروه ارتباطات است، می تواند این قسمت از کار این کارگروه را تسهیل کند.
کارگروه رسانه:
1-
هم اکنون بسیاری از رسانه ها در جریان جزئیات پروژه چادرهای اعتراضی هستند و پوشش خبری این حرکت اعتراضی در سطح کلان دور از انتظار نیست اما، تمامی مجاری رسانه ای موجود نزد گروه ها و سازمان های مختلف، با حفظ درون مایه اصل خبر که توسط پناهجویان منتشر خواهد شد مورد نیاز خواهد بود. آماده سازی و تهیه لیستی از رسانه های موجود و تحویل آن به کارگروه رسانه می تواند این امکان را برای این کارگروه ایجاد کند که با تهیه یک ایمیل لیست از تمام رسانه های موجود،پوشش خبری مناسب و مطلوب را به این حرکت اعتراضی پیوند زند.از طرفی ارتباط با خبرنگاران کهنه کار در حوزه پناهجویی و گرفتن ارتباط با خبرنگاران محلی که امکان حضور در قسمتی از هر دو مسیر حرکت برایشان وجود دارد، می تواند به انعکاس هرچه بهتر و بیشتر این حرکت اعتراضی منجر شود.بنابراین تهیه یک لیست از خبرگزاری ها و خبرنگاران و در اختیار قرار دادن این لیست نزد کارگروه رسانه می تواند قدمی جدی در پوشش خبری این حرکت باشد. حال آنکه وبسایت رسمی پناهجویان اعتراضی هم اکنون راه اندازی شده است و قطعا تا پیش از تاریخ حرکت، بعنوان رسانه مستقل پناهجویان معترض شروع به کار خواهد کرد.
http://refugeetentaction.net
 این وبسایت مستقل که با باور به امر سازماندهی مستقل پناهجویان توسط خود راه اندازی شده است، می تواند رابط اصلی پناهجویان با رسانه های باشد و بار اصلی اطلاع رسانی را بر دوش کشد.بی شک این به این معنی نیست که اخبار منتشره از سوی گروه های حامی فاقد اعتبار است که از تمام گروه های حامی و دخیل در این حرکت درخواست داریم در پوشش خبری این حرکت توسط رسانه های مستقل و فعال خود، از هیچ تلاشی دریغ نکنند.
2-
در کنار خبر رسانی در سطح کلان، در شهرهایی که از حمایت های محلی گروه های مختلف برخوردار هستیم، برگزاری کنفرانس های خبری و یا میتینگ های خیابانی می تواند در پوشش خبری در سطح محلی راه کار مناسبی باشد. بنابراین کارگروه رسانه با مطلع ساختن رسانه های محلی از حضور و برنامه پناهجویان در محل،
پوشش خبری محلی به حرکت اضافه کند.

کارگروه مستند سازی:
 1-
تیمی از فیلم سازان برای ثبت این حرکت بعنوان یک مستند مبارزاتی در طی این مسیر ضروری است.طرح ریزی ثبت این حرکت، چه از طریق تهیه فیلمی کامل از همه جوانب حرکت و یا نگارش گزارشی تحلیلی به صورت روزانه برای تثبیت این حرکت و استفاده از تحربه های این حرکت در آینده، می تواند یکی از مهم ترین دستاوردهای این حرکت باشد.برای دستیابی به این مهم، یافتن مستند سازان حرفه ای چه در زمینه فیلم و عکس و چه در زمینه نوشتار ضروری است.
کارگروه مالی:
1-
این حرکت اعتراضی که با وجود تمامی فشارهای موجود بر پناهجویان، می رود که به دست پناهجویان با حمایت و مشارکت گروه ها و تشکل های متفاوت به انجام شود، نیازمند داشتن پتوانه مالی بسیار قوی در قبال هزینه های بیشمار خواهد بود.بنابراین از تمامی گروه هایی که در راستای تغییر نظم حاکم بر زندگی پناهجویان قدم برداشته و می دارند و از مطالبات بر حق جنبش پناهجویی حمایت می کنند تقاضا داریم که ما را در تهیه مخارج و هزینه های این حرکت عظیم یاری بخشند و هم اکنون کارگروهی برای جمع آوری کمک های مالی و برآورد هزینه تاسیس شده است
Förderverein Karawane e.V.
Kontonummer: 40 30 780 800
GLS Gemeinschaftsbank eG
BLZ: 430 609 67
Spendenkonto / Verwendungszweck: Protestmarsch Berlin

اما مطالباتی که این حرکت اعتراضی در پی تحقق آنهاست و بی شک تا دستیابی به بند بند آن، از پای نخواهد نشست:
1-لغو قانون دیپورت
2-لغو قانون  محدوده تردد
3-لغو اقامت اجباری در کمپ های پناهجویی
4-پناهندگی یک لطف نیست،بلکه یک حق است
ما از همه گروه ها،افراد و فعالین دعوت می کنیم تا همبستگی خود را با پناهجویان و مطالبات آنان اعلام دارند و برای اعلام این همبستگی در این راه به ما ملحق شوند.
ارتباط کلی:
Email: Ashkan.Khorasani@gmail.com
Telefon:017679837911
ارتباط با کار گروه ارتباطات:
communication.refugeeprotest@gmail.com
ارتباط با کارگروه تدارکات:
ارتباط با کارگروه رسانه:
media.refugeeprotest@gmail.com
ارتباط با کارگروه مستند سازی:
documentary.refugeeprotest@gmail.com
.
ارتباط با گروه مالی:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر