۱۳۹۰ آذر ۳۰, چهارشنبه

جمهوری اسلامی علت آلودگی آب و هوای اصفهان را از مردم پنهان می دارد


 آلودگی هوا به علت ناتوانی و عقب ماندگی تکنولوژی پالایش در تصفیه بنزین و دیگر مواد شیمیایی باعث تعطیلی مدارس اصفهان گردید. این آلودگی هوا باعث آلوده شدن محیط زیست و فراوارده های کشاورزی اصفهان و حومه برای مدت طولانی خواهد شد و عوارضی مانند سرطان را به همراه خواهد داشت و سرب به علت سنگینی بر روی مزارع و زمین های کشت خواهد نشست و برای مدتهای طولانی زمینها آلوده خواهند ماند .
مدارس، مهدهای كودك، مراكز آموزش عالی و‌ آموزشگاه های خصوصی، دولتی و غیرانتفاعی شهر اصفهان به دلیل شدت و غلظت آلاینده های هوا( که بالا بودن میزان سرب و...درهوا  منجمله به خاطر تولید بنزین غیر استاندارد و...است) در روزهای سه شنبه , چهارشنبه و پنجشنبه  تعطیل است.
 نشانه های کسانی که در اثر بالابودن سرب در هوا بیمار شدند تب و سینه درد و... است و بسیار شبیه به سرما خوردگی است و کودکان و افراد مسن بیشتر از همه آسیب می بینند
کسانی که آسم دارند شدیدا در تنفس مشکل پیدا کرده اند

نظام جلالی 21.12.2011

اصل خبر که وسعت فاجعه را از مردم پنهان می دارد چنین است :

هوای اصفهان در مرز بحران


در حالی که آخرین هفته پاییز، روز پایانی اش را سپری می کند و شب یلدا می رسد، هوای آلوده و دمای وارونه، تازه نفس تنگی هایش را شروع کرده است. این بار حرف از تهران نیست؛ هوای وراونه امان مردم اصفهان را بریده است.

عبرت نیوز:  شورای هماهنگی مدیریت بحران اصفهان اعلام کرده است تمام مراکز آموزشی این شهر و اطراف آن (زرین شهر، فولادشهر، مبارکه، شاهین شهر، خوراسگان، بهارستان، سگزی و نجف آباد و شهرستانهای برخوار ، خمینی شهر و فلاورجان) دو روز پایانی این هفته را تعطیل هستند و البته تمام مراکز اداری دولتی و خصوصی هم روز 5شنبه به تعطیلات می روند. درواقع نصف جهان، کلا تعطیل شده است.
بنا به اعلام ستاد مدیریت بحران فقط مراکز درمانی و برخی بانکها در این روز فعالیت می کنند. پیش بینی شده است شرایط ایستایی هوای اصفهان، تا دو سه روز ابتدایی هفته آینده هم ادامه داشته باشد. اکنون هوای اصفهان در وضعیت اضطرار قرار دارد. هرچند بر اساس پیش بینی هواشناسی، از بعداز ظهر روز جمعه بتدریج از غلظت آلاینده ها در شهر اصفهان کاسته می شود.
مدیرکل محیط زیست استان اصفهان دراین باره گفته است: "احتمال دارد آلودگی هوا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به شرایط اضطرار برسد. بیشترین میزان آلودگی برای روز چهارشنبه پیش‌بینی می‌شود، در آذرماه هفت روز شرایط هوای استان در وضعیت هشدار و اضطرار بوده است، در زمان اضطرار شاخص‌های سنجش هوا بین 100 تا 200 قرار دارند."
لاهیجان زاده پیش بینی کرده است این هوای آلوده در دیماه هم ادامه داشته باشد.
اما اعلام شده طرح ترافیکی زوج و فرد خودروها در تمام شهر اصفهان اجرا می شود. شهروندان اصفهانی خواسته شده از انجام ورزش در فضاهای باز تا زمان رفع کامل آلاینده های جوی خودداری کنند. همچنین اعلام شده بدلیل افزایش آلودگی هوا،نیروگاه ها از سوخت مازوت استفاده نکنند و تا اطلاع ثانویه شرکت گاز استان اصفهان نسبت به تامین گاز نیروگاه های شهید منتظری و اصفهان اقدام کند. شورای هماهنگی مدیریت بحران اصفهان البته صنایع را ملزم به تعطیل کردن فعالیت خود نرکده است. این درحالی است که رد چنین مواقعی، کارخانه های اطراف تهران تعطیل می شوند.

اصفهان، تهران را جا گذاشت

امسال وارونگی هوا در اصفهان بیشتر از دیگر شهرهای بزرگ و صنعتی ایران است. این در حالی است که همیشه تهران در صدر شهرهای آلوده ایران در آذر و دی ماه قرار می گرفت و بقیه شهرهادر پی اش بودند. اما امسال بارندگی های پاییزی در اصفهان از همه ایران کمتر بوده است؛ درحالی که پایتخت و بسیاری از مناطق ایران یکی از بی سابقه ترین برف های پاییزی را تجربه می کردند، اصفهانی ها چشن به راه باران و برف نشسته بودند. همین عاملی شده است که تا وارونگی هوا در نصف جهان، پیشتر شروع شده و با شدت بیشتر ادامه پیدا کند.
اما شدت آلودگی هوای اصفهان در حالی مانند تهران در پاییز و زمستان افزایش می یابد که این شهر به دلیل بهرمندی از زاینده رود، در سال های گذشته کمتر آلودگی هوا به خود دیده است؛ مگر در فصل های کم آب زنده رود. اما دو سه سالی می شود که زاینده رود 8-9 ماه از سال را بدون آب سپری می کند و به کویری بی آب و علف بدل می شود. همین خشکی زاینده رود، پایانی بر طراوت طبیعی شهر است. شرایط اقلیمی اصفهان و مکان جغرافیایی صنایع این شهر، باعث می شود بادهای شمال غربی، تمام آلاینده ها را در به سمت هسته مرکزی شهر ببرند.

۹ نظر:

  1. سران جمهوری اسلامی نمی خواهند که مردم بفهمند که اوضاع رژیم بسیار بحرانی است و در وضعیت شکننده ای بسر می برد. اقتدار رژیم پوشالی است و تحریم ها دارد تاثیر خود را کم کم نشان می دهد

    پاسخحذف
  2. در استان اصفهان , شاهین شهر به خاطر نزدیکی به پالایشگاه , هوای آن , چنان آلوده است که از بالای آپارتمانهای بلند نیز تا 2 کوچه آنطرف تر دیده نمی شود.غبار آلودگی هوا همه جا را فرا گرفته است و به مانند مه است اما از مه تیره تر است.
    متاسفانه مردم آلودگی هوا را جدی نگرفته اند و شهر مثل همیشه شلوغ است که علت آن عدم اطلاع مردم از میزان خطر آلودگی هوا می باشد

    پاسخحذف
  3. ویکی پدیا : در جهان سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که ۹۰ درصد آنان در کشورهای توسعه یافته هستند. دربعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر همین عامل جان خود را از دست می‌دهند بیشتر از قربانیان سوانح رانندگی است. این مرگ و میر بطور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژی‌های مختلف تنفسی است.[۱] آلودگی هوا به طرق گوناگونی می‌تواند آثار زیانبار درازمدت و کوتاه مدتی بر سلامت انسانها بگذارد. تاثیر آلودگی هوا بر افراد مختلف متفاوت است. آسیب پذیری برخی افراد در برابر آلودگی هوا بسیار بیشتر از سایرین است. کودکان کم سن و سال و سالمندان بیشتر از دیگران از آلودگی هوا آسیب می‌بینند.

    معمولا میزان آسیبها بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی زیانبار دارد یعنی مدت تماس با آلاینده‌ها و غلظت مواد شیمیایی. صدمات ریوی ناشی از هوای آلوده به اوزون، خطری است که هر ۳ نفر از ۵ نفر با آن روبرو هستند.
    یکی از آثار و نتایج آلودگی هوا باران اسیدی است. باران‌های اسیدی از گازهای سولفور دی اکسید و از خانوادهٔ نیتروژن اکسید که از دود اگزوز اتومیبلها و کارخانجات ایجاد می‌شود، به وجود می‌آید. این گازها در اتمسفر زمین با بخار آب واکنش داده و اسیدهایی مانند سولفوریک اسید و نیتریک اسید را تشکیل می‌دهند.
    موادی همچون مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، هیدروکربن‌های سوخته نشده و ترکیبات سربی از موادی هستند که باعث آلودگی هوا می‌شوند.
    در لندن طی مه‌دود بزرگ در سال ۱۹۵۲ میلادی تعداد چهارهزار نفر در مدت چند روز در اثر غلظت بالای آلاینده‌های هوا جان باختند.[۲]

    پاسخحذف
  4. لطفا اطلاعات دقیق بدهید . سرب از سال 1380 از بنزین در ایران حذف شد . این از دستاوردهای دوران خاتمی است.

    پاسخحذف
  5. http://www.nioc.ir/fpublications/mashal/224/224-11.htm
    بله دوست عزیز حق با شماست.از سال 1381 بنزین بدون سرب تولید کردند ولی الان سال 1390 است و نتیجه تحریمها تازه دارد تاثیرات خودش را نشان می دهد
    file:///C:/Users/Hallo/AppData/Local/Temp/24.htm
    http://imenivabehdasht.persianblog.ir/post/37

    پاسخحذف
  6. پنج شنبه 31 شهریور 1390
    آلودگی هوا را جدی نمی گیریم : انتشار آلاینده ها در هوای تهران از دو منبع ثابت و متحرک صورت می گیرد. براساس مطالعات انجام شده در حال حاضر سالانه 70 تن ذرات معلق گوگرد، 2 تن سرب، سه هزار و 560 تن منواکسیدکربن، یک هزار و 260 تن ترکیبات آلی فرار غیرمتان، 285 تن اکسیدهای گوگرد و 452 تن اکسیدهای ازت در هوای تهران منتشر می شود که باتوجه به وضعیت اقلیمی و جغرافیایی تهران و پدیده وارونگی، آلودگی های یاد شده مدت زیادی در سطح زمین و فضای تنفسی انسان ها باقی می ماند. در میان منابع گوناگون انتشار، خودروها عامل انتشار 75درصد از ذرات معلق (مهمترین آلاینده های هوای تهران)، 95درصد منواکسیدکربن و 60درصد اکسیدهای ازت هستند. در حالی که صنایع 75 درصد از ترکیبات آلی، 55درصد از دی اکسید گوگرد و 46 درصد از گازهای گلخانه ای را منتشر می سازند.
    http://javanemrooz.com/articles/social/society/enviroment/article-38260.aspx

    پاسخحذف
  7. معاون نیروی انسانی محیط زیست به مسیله جهانی تخریب لایه ازن گریزی زده و می گوید: آلاینده هایی چون کلروفروکربن، هالومتان و متیل بورماید از عوامل اصلی سوراخ شدن لایه ازن به حساب می آیند. بیش از 190 کشور دنیا- به جز عراق و افغانستان- به دنبال تصویب کنوانسیون وین، پروتکل مونترال را امضا کردند و متعهد شدند چنین آلاینده هایی را از خروجی کارخانجات خود حذف کنند. کشور توسعه یافته ای چون ایران تا 2009 میلادی باید بتواند ذرات سی اف سی و هالومتان ها را به طور کل حذف کند. ما دقیقا یک سال دیگر برای تحقق کامل این هدف وقت داریم و چون مصرف کننده ایم، توانسته ایم تاکنون 95 درصد در این تعهد موفق باشیم. طبق یک برنامه ریزی کوتاه مدت تا 2015 میلادی متیل بورماید را حذف می کنیم و در یک برنامه درازمدت تا سال 2040 میلادی انتظار داریم هیچ گونه از آلاینده های مخرب لایه ازن در جو ایران یافت نشود.
    http://javanemrooz.com/articles/social/society/enviroment/article-38260.aspx
    علی شکری عضو هییت علمی دانشگاه کردستان گروه پزشکی توضیح می دهد:

    بنزین حاوی سرب (تترا اتیل و تترامتیل سرب) معمولا دارای ترکیبات پاک کننده از نوع دی کلرو اتان و دی بروم متان هستند. تاثیر سرطان زایی این دو ترکیب نیز بر جانوران به اثبات رسیده است. خودروهای گازوییل سوز (دیزلی) از خود هیدروکربن های چندحلقه ای معطر انتشار می دهند که دارای اثرات سرطان زا هستند. همچنین هیدروکربن های مذکور قادرند بر عوامل ژنتیک اثرات منفی اعمال نموده و ساختمان ژن ها را دگرگون سازند. این شرایط مانند آن چه در مورد اکثر کامیون ها، اتوبوس ها و مینی بوس های دیزلی موجود در ایران صدق می کند، زمانی که مراقبت لازم از خودرو به عمل نیاید، تشدید شده و دامنه آلودگی هوا گسترده تر می شود.

    این متخصص علوم پزشکی ادامه می دهد: آلاینده هایی که تاکنون مورد بحث قرار گرفته اند، جملگی در زمره آلاینده های اولیه به حساب می آیند. آلاینده های اولیه تحت تاثیر عوامل محیطی مانند تابش خورشید، رطوبت هوا، ذرات غبار و دیگر آلاینده ها از طریق انجام واکنش های شیمیایی به آلاینده های ثانویه تبدیل می شوند که در اکثر موارد در مقایسه با آلاینده های اولیه از قدرت تخریب بیشتری برخوردارند.

    شکری صراحتا می گوید: در مورد آلاینده های ثانویه اطلاعات قابل توجهی در اختیار نیست، ولی با توجه به مناسب بودن شرایط اولیه برای تشکیل این نوع آلاینده ها (تابش آفتاب، وجود غبار و سایر آلاینده ها در هوا) می توان تشکیل آلاینده هایی چون اسید سولفوریک و اسید نیتریک را در هوای تهران و دیگر شهرهای آلوده قریب به یقین دانست.

    هرگاه آلاینده های اولیه و ثانویه را که منشا تشکیل آنها وسایل نقلیه موتوری هستند، با هم در نظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که حدود 40 نوع ماده آلاینده وارد هوای تهران می شود!
    روزهای سرد سال که فرا می رسند هر لحظه بیم آن می رود که خبر وارونگی هوا و وضعیت هشدار برای هوای تهران اعلام شود و حداقل پیامد منفی آن خانه نشین کردن دانش آموزان است.

    عدم مدیریت اصولی در کلان شهری چون تهران، معضل ترافیک به عنوان اصلی ترین مانع در راه کاهش آلودگی هوا و نیز فقدان ساختار اجرایی مناسب برای نظارت و کنترل بر روند رو به تزاید این پدیده مخاطره آمیز موجب شده تا شهر تهران در ردیف آلوده ترین شهرهای دنیا قرار گیرد. تحقیقات انجام شده نشان می دهند میزان آلاینده های شهر تهران حدوداً 2.5 برابر استاندارد جهانی است. با این شرایط تعیین محدوده اضطرار ، زوج و فرد کردن تردد خودروها ، ایجاد مراکز امدادرسانی در میادین ، افزایش ساعات کنترل طرح ترافیک تنها مواردی بوده که برای مبارزه با آلودگی هوا در تهران به مرحله اجرا درآمده است و جز راهکارهای مقطعی هنوز پیشنهاد پیشگیرانه ای به طور جدی ارایه نشده است.

    طرح تعویض خودروهای فرسوده نیز به دلیل کمبود بودجه کماکان جدی گرفته نمی شود.

    بیماری های تنفسی، قلبی و عروقی و نیز ناراحتی هایی چون اضطراب، افسردگی و... آثار هوای آلوده شهر است. طرح زوج و فرد کردن خودروها، تعطیلی موقت ادارات و مدارس، افزایش منطقه کنترل ترافیک و... همگی طرح های مقطعی با تأثیرگذاری کمی بوده اند. متأسفانه برای به اجرا گذاشتن طرح های مهار آلودگی هوای تهران متولی مشخصی وجود ندارد. جای خالی قوانین قضایی نیز در تعدیل آلودگی ها کاملا احساس می شود.

    براساس آخرین آمارهای جهانی ایران در میان 133کشور در ردیف 17 از نظر آلودگی هوا قرار دارد و سالانه 14هزار و 420 میلیارد ریال به بودجه ایران خسارت وارد می شود.

    پاسخحذف
  8. جمهوری اسلامی ایران به عنوان پنجمین تولیدکننده نفت جهان، موقعیت متزلزل‌تری نسبت به دیگر رقیبان خود دارد؛ اغلب تجهیزات ایران فرسوده شده‌اند و صنایع نفت و گاز نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلانی هستند که تامین آن دشوار است.
    http://www.dw-world.de/dw/article/0,,15621294,00.html

    پاسخحذف
  9. امروز 5 شنبه در شاهین شهر آلودگی هوا بیشتر شده بود تا حدی که کسانی که به بیرون از خانه می رفتند دچار سوزش چشم و گلو نیز می شده اند

    پاسخحذف