۱۳۸۹ دی ۲۰, دوشنبه

مصاحبه رفقای آنارشیست چکسلواکی ( CSAF ) با رفقای آنارشیست (صدای آنارشیسم )

متن مصاحبه فدراسیون آنارشیستهای چکسلواکی با رفقای آنارشیست صدای آنارشیسم
1- تاریخچه شما و دید شما از ایران چیست?
جمع ما مجموعه ای  از آنارشیستهایی است که قبلا به طور جداگانه و فردی فعالیت سیاسی و اجتماعی داشتیم ولی بیش ازیک سال پیش به ضرورت کار مشترک و هماهنگ رسیدیم و از طریق شبکه اینترنت و فعالیتهای سیاسی یکدیگر را پیدا کردیم. بخشی از ما سابقه فعالیت سیاسی در احزاب مختلف چپ را داشته ایم و امروزه مانند  هر آنارشیستی مخالف حزب و دولت هستیم. ما در کشورهای استرالیا ، کانادا ، ترکیه، آلمان ، فرانسه، نروژ و ....فعال هستیم و در خارج از کشور تنها گروه آنارشیستی فارسی زبان هستیم یعنی زبان مشترک ارتباطی ما فارسی است و فعلا عمدتا از ایران هستیم و رفقایی که به فارسی نیز مسلط هستند و از کشورهای دیگر میباشند یعنی به زبانهای دیگری صحبت میکنند و فارسی نیز میدانند در این مجموعه قرار دارند و امیدواریم رفقای دیگر از افغانستان یا تاجیکستان و غیره نیز به این جمع  بپیوندند . در واقع هرکسی از هر کشوری که فارسی نیز بداند میتواند خودرا جزیی از این جمع بداند و در جلسات ما و همکاری مشترک ما شرکت کند . البته رفقایی که به ترکی , انگلیسی ، کردی ، فرانسوی ، آلمانی، نروژی و.... صحبت میکنند نیز چنانچه مایل باشند میتوانند در جلسات و همکاری مشترک ما شرکت کنند و خود را عضوی از این جمع بدانند چرا که ما هدفمان ایجاد ارتباط هر چه بیشتر مابین آنارشیستها در سطح  جهان بوده است وتلاش میکنیم که مخصوصا آنارشیستهای خاورمیانه را تقویت کنیم و امیدواریم که یک نشست مشترک خاورمیانه ای در چند ماه آینده برگزار کنیم که تماسهائی را با رفقای کرد در عراق ،اسراییل ، ترکیه،اردن، فلسطین، سوریه، ایران و .......داریم
همچنین تلاش میکنیم که تجربیات  رفقای آنارشیست در دیگر کشورها را نیز به فارسی منعکس کنیم و بتوانیم گزارشی از وضیعت جنبش آنارشیستی در هر کشوری را تهیه و منتشر کنیم .ما با آنارشیستهای کانادایی ،آلمانی،فرانسوی،انگلیسی و ........ نیز ارتباط و همکاری داریم یعنی به جز این گروه  مشترک در کشوهای محل سکونت خود نیز به عنوان بخشی از جنبش آنارشیستی در ان محدوده  جغرافیایی (کشوره محل زندگی)هم فعال هستیم .رفقای کرد  عراقی در جمع ما نقش  بسیار مثبتی داشتند و ما را تقویت کردند و ارتباطات خاور میانه ای خوبی نیز دارند که چنانچه مایل باشید میتوانید یک مصاحبه جدا نیز با آنان در مورد  جنبش  آنارشیستی کردستان و عراق داشته باشید .ما دارای چند وبلاگ فعال آنارشیستی به شکل فردی هستیم و همچنین یک وبلاگ مشترک (صدای آنارشیسم )،صفحه فیسبوکی (صدای آنارشیسم )اتاق چت روم آنارشیستی در پالتاک و رادیو هستیم و امیدواریم که در آینده رادیو اینترنتی ،تلویزیون ماهواره ای راه اندازی کنیم همچنین تلاش میکنیم کلیپهای فارسی آنارشیستی تهیه کنیم و در یوتوب قرار دهیم چون حتا یک ویدئو آنارشیستی به زبان  فارسی در یوتوب نیست . هرچند که وبلاگ ها را رژیم ایران فیلتر میکند و یوتوب نیز فیلتر هست ولی  یوتوب نیز میتواند به لحاظ تبلیغاتی بسیار تاثیرگزار باشد .
هرچند که ما در ایران جنبش آنارشیستی نداریم ولی چنانچه صدای آنارشیستها به گوش تودهای مردم در ایران برسد میتواند به یک جنبش بزرگ آنارشیستی در سطح جهان تبدیل شود . واکنش به آنارشیسم  در ایران بسیار مثبت است وقتی که با مفهوم آنارشیسم آشنا میشوند.
به دلیل  وجود تاریخی  انواع دیکتاتوری و سرکوب در ایران هیچ شناختی نسبت به آنارشیسم وجود ندارد ،منابع فارسی،کتب و مقالات آنارشیستی بسیار کم و محدود است ،آهنگ آنارشیستی فارسی نداریم و با اینکه رپ خوانهای  فارسی زبانی هستند که خود را آنارشیست میدانند ولی  تا الان موزیکی در این باره نساخته اند  .تنها شعر جان  لئون به فارسی وجود دارد . کاریکاتوریست آنارشیست یانقاش  آنارشیست ، یا شاعر آنارشیست و کلا هنرمند آنارشیست  در ایران تا الان نداریم . هنرمندان در هر کشوری در طرح اندیشه های  سیاسی ، اجتماعی  میتوانند نقش مثبتی ایفا کنند و ما در این زمینه فعلا چیزی نداریم و از اشکالاتی است  که با آن  روبرو هستیم . ایران چند  صد هزار نفر وبلاگ نویس دارد و در مقابل فقط چند وبلاگ نویس داریم که در مورد آنارشیسم مینویسند ،البته اخیرا  روز به روز بر تعداد وبلاگ نویسانی که خودرا آنارشیست میدانند افزوده  میشود هرچند که چیزی در این باره نمینویسند . از زمانی که ما فعال شدیم چپ دولتی آنارشیستها را نقد میکند و رژیم روی ما حساس شده است البته به دلیل سبک کار آنارشیستی و مسائل امنیتی از ایران هیچ کس در جمع ما نیست . گروههای کوچک  ۲ یا ۳ نفره آنارشیستی در ایران وجود دارد که هر کدام از آنها سبک کار خاص خودشان را دارند ، باهمدیگر در ارتباط نیستند و برای همین رژیم نمیتواند به درون آنها نفوذ کند یا خودش گروه  آنارشیستی درست کند و اگر آنارشیستی دستگیر شود این دستگیری محدود به خودش یا یکی دونفر دیگر خواهد بود .البته اخیرا رفقایی با گرایشات  آنارشیستی در زندان هستند هر چند که قطعا رفقای آنارشیست در اعتراضات ۱۸ ماهه پیش تا کنون نیز شرکت  داشتند ولی  اطلاع دقیقی نداریم ،بهرحال در اعتراضات و مبارزات میلیونی که همه حضور داشتند طبیعتا آنارشیستهائی هم مثل  بقیه شرکت داشتند .
آنچیزی که جالب است گرایش  زنان و جوانان به آنارشیسم بسیار زیاد است و در جنبش کارگری نیز زنان و جوانان کارگر به آن گرایش دارند . امکان آنکه در آینده در ایران یک جنبش آنارشیستی بسیار قوی و گسترده به وجود بیاید بسیار زیاد است در واقع این نیرو بالقوه وجود دارد و آنارشیسم در ایران بسیار با اهداف و خواست های  زنان ،کارگران ،جوانان......همخوانی دارد و ازطرفی  دیگر هیچ آلترناتیو دولتی راست یا چپی که مورد قبول اکثریت جامعه باشد نیست و یک بی افقی وجود دارد و آنارشیسم میتواند ایجاد افق و امید کند .آنارشیسم  در ایران یک راه و شیوه  جدید محسوب میشود و  جامعه ای 
که همیشه دچار استبداد،سرکوب،انقیاد و سلطه بوده است و حداقل خواستهای  انسانی در آن تامین نمیشود و سیاستمداران راست و چپ دولتی  همیشه از اعتماد مردم سواستفاده کردند.این چنین جامعه ای برای آنکه خودش بتواند سرنوشتش را به دست بگیرد آمادگی دارد. افراد بسیاری دارای گرایشات   آنارشیستی هستند بدون آنکه خود بدانند که اسمش آنارشیسم است ،بنابر این تعریف و توضیح درست مفهوم آنارشیسم در سطح جامعه ایران میتواند یک نیروی عظیم را هدفمند بنام آنارشیسم و با خواستهای مشخص  آنارشیستی به صحنه معادلات و مبارزات سیاسی و اجتماعی به سمت آنارشیسم بکشاند در واقع هم زبانی  مشترک وجود ندارد ،ادبیات مشترک وجود ندارد ،اهداف مشخص یکسان که هم نام  باشد وجود ندارد ،مطالبه مشترک مطروح در ابعاد میلیونی وجود ندارد ،هماهنگی برای یک خواست  مشترک وجود ندارد ، در واقع رفتارها و عملکردهای آنارشیستی وجود دارد بدون آنکه آگاهانه و هدفمند باشد یا به زبان دیگر میتوان گفت رفتارها و عملکردها دچار یک بی هویتی است   در حالی  که هویت به واقع وجود دارد . مشکل دیگر نام است یعنی آنکه برای  یک مفهوم مشترک یک نام مشترک وجود ندارد . وقتی ما به تعریف بسیاری از نامها میپردازیم ،آنگاه متوجه نقطه اشتراک آنها میشویم ،همه ما یک  چیز میگوییم ولی با بکار بردن اسامی مختلف موجب سردرگمی خودمان میشویم ،البته گاهی نیز نام مشترک است  ولی مفاهیم گوناگونی مد نظر گوینده آن است ،در بسیاری از موارد ما شاهد تعریف یکسان و یا متفاوتی در نامهایی مانند آنارشیسم ،سوسیالیسم آزادیخواه ،آزادیخواه ،دموکراسی مستقیم ،حاکمیت شوراها ،ضد اقتدار و ضد اتوریته ،شورشگر ،ضد سلطه و............ .
۲- مشکلات  آنارشیستها در ایران چیست ?در مورد سرکوب و زندانیان نیز توضیح دهید?
آنارشیستها نیز مانند هر جریان سیاسی دیگر امکان فعالیت  سیاسی ندارند و مورد سرکوب حاکمیت قرار میگیرند و هرگز یک فضای باز سیاسی نبوده است تا انارشیستها همفکران خود را پیدا کنند و یا اندیشه  خود را تبلیغ کنند .منابع فارسی در مورد آنارشیسم بسیار کم و محدود است .ما در صورت دستگیری آنارشیستها در ایران نمیتوانیم اقدامات زیادی برای آزادی آنان انجام دهیم و خودمان نیز امکانات محدودی داریم .
۳-دید شما از وضیعت خاورمیانه چیست?
جنبش آنارشیستی در خاورمیانه بسیار ضعیف و نوپاست و فقط در ترکیه در وضیت  بهتریست در حال حاضر  و در ایران نیزمیتواند در آینده به یک جریان جدی سیاسی تبدیل شود .
۴-با چه کسانی همکاری داریم?
ما با آنارشیستهای خاورمیانه ،اروپا،کانادا ،و........... همکاری و ارتباطاتی داریم و علاوه  بر آن با آتانوم ها و چپهای ضد اقتدار  و ضد اتوریته ارتباط و همکاری میکنیم به شکل کمپینی
۵-نظر شما در مورد  اسراییل و فلسطین چیست?
به طور کلی ما نیز مانند هر آنارشیستی خواهان  جهانی بدون  مرز و بدون دولت هستیم و در مورد فلسطین و اسراییل نیز برداشتن مرز و نبودن دولت و به جای آن خودگردانی مردم هر منطقه ،مشکل امروزی آنجا را نیز برطرف میکند .سیاست ما حمایت از آنارشیستهای فلسطین و اسراییل است و  ترویج تفکر آنارشیستی در آن مناطق نیز میتواند کم کم مشکلات آنان را تا حدی  برطرف کند اما نباید فراموش کرد که مداخلات دولتها و حمایت از نیروهای دولتی راست و مذهبی در اسراییل و فلسطین  وضعیت را بغرنج  کرده است .امیدواریم در آینده با نشستی که با رفقای آنارشیست منطقه خاورمیانه مخصوصا  در اسراییل ،فلسطین،لبنان،اردن،عراق و........... خواهیم داشت راه حلهای مناسبتری را از آن رفقا جویا شویم و از آن راه  حلها حمایت و پشتیبانی کنیم به هر حال در مورد  هر منطقه ای ، رفقایی که در آنجا زندگی میکنند میتوانند راه  حلهای بهتری را ارائه دهند.


۶-اگر نقشی زمان شاه و یا در سال گذشته در تظاهرات داشتید ?


ما به شکل جریان آنارشیستی در زمان شاه و در سال گذشته نقشی نداشتیم ولی به شکل فردی در زمان شاه و در سال گذشته در خارج از کشور فعال بودیم .

 
۷-چگونه میتوانیم همکاری کنیم ?
الف - مصاحبه به منظور معرفی هر گروه به مخاطبان خود ،انتقال تجربیات ،آگاهی از مقدار امکانات ، نیازها ،ارتباطات به منظور همکاری متقابل
ب- در اختیار قرار دادن امکانات متقابل به یکدیگر برای مبارزات آنارشیستی
ج - تلاش برای راه اندازی تلویزیون آنارشیستی مشترک با کمک یکدیگر و دیگر گروههای آنارشیستی
د- ترجمه مطالب و مقالات یکدیگر به زبانهای مختلف و انتشار آن
ه- جلسات مشترک اینترنتی هر یک ماه یکبار به منظور گزارش دهی  از فعالیت های  خود و تبادل  نظر
و- انتشار و ترجمه اخبار آنارشیستی در سطح جهان به زبانهای مختلف
ز- برگزاری آکسیون مشترک یکبار در سال در صورت امکان

سوالات ما از رفقای چکسلواکی
۱- جنبش آنارشیستی در سطح جهانی در چه وضعیتی به سر میبرد ؟
۲- تاریخچه گروه  شما چیست ؟ به چه نامی فعالیت میکنید ؟ تا کنون چه فعالیت هایی  داشتید ؟ و چه امکانات تبلیغاتی دارد؟
۳- چه تعداد گروه  آنارشیستی در چک و اسلواکی وجود دارد  و وضعیت جنبش آنارشیستی در این ۲ کشور چگونه است ؟
۴-با آنارشیستها در کدام کشورها ارتباط دارید ؟
۵- آینده آنارشیسم را در کدام کشورها مطلوب ارزیابی میکنید؟ جنبش  آنارشیستی در چه کشورهایی حضور قوی در فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارد ؟
۶- تاثیرات گروه شما در کشوری که زندگی میکنید چه بوده است تا کنون ؟
۷- باگروه  ما (صدای آنارشیسم)از چه طریقی آشنا شدید؟
۸- قبل از تماس با ما  چه اطلاعاتی  راجع  به جنبش آنارشیستی در ایران و یا خاورمیانه داشتید و یا چه تصوری داشته اید ؟
۹- آنارشیستها در کشور شما با چه محدودیتها و مشکلاتی روبرو هستند؟
۱۰- مقدار گرایش به آنارشیسم در سطح کشور شما و جهان بیشتر شده یا کمتر شده است؟
۱۱- نظر شما در مورد اسراییل  و فلسطین چیست؟
۱۲- چگونه میتوانیم همکاری کنیم؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر