۱۳۹۰ دی ۲۸, چهارشنبه

در نقد برخوردهای ناموسی و مردسالارانه به خانم گلشیفته فراهانی

"چه خوب با این حرکت خیلی از مغزهای فسیلی که کلاه گیس مدرنیسم گذاشته اند معلوم شده.یه کم به خودتون نگاه کنین.چطور به خودتون اجازه میدین در مورد مالکیت یه انسان نسبت به بدنش نظر بدین اعتراض کنین؟!اصلن به شما چه؟"

"به گلی که شیفته کرد ما را...
تو نه دیگر آن دختر "میم مثل مادری" و نه زنی در "سنتوری".حالا حتی بازیگری جوان و مستعد و دلکنده از سینمای بیمار ایران و در سودای هالیوود هم نیستی .دیگر همه چیز تمام شد.دیگر مهم نیست که بگویند فقط برای حجاب و کار و پول و هرچه و چه و چه به بیرون زده باشی.از امروز تو یک خط شکنی.چه بخواهی چه نخواهی.نمی توانم فرض کنم که نادانسته سنگی را در آبی ها ی خالی و خیالی اذهان فسیلی انداخته باشی.یا شاید نمی دانستی و می دیدی و چه بهتر.دیگر هیچ چیز مهم نیست.تو بر روی "نباید "ها و"باید"هایی که قرن ها بر ما تحمیل شده است خط کشیدی. خوش آمدی قربانی.چرا شادی ام را پنهان کنم، وقتی روزهایی را می بینم که پرچم دار و خط شکن های سرزمین ام زنانی چون تواند ،که رگ های متورم غیرت و حجب و حیا و شرم را از درد و حسرت و ترس می ترکانند و با نگاهی کودکانه ،لخت ...برهنه در برابر چشمان از حدقه درآمده ی تاریخی کثیف می ایستند و نعره می شکند که هی ...های مرا ببین . من همانم که تو مرا به زنجیر کشیدی. در مقام خواهر و مادر و زن و با چماق عفت و عصمت و هر مفهوم بدبو و بدوی دیگر.من اینم . برهنه مرا ببین و در خلوت خویش به تدلیست ببغض، که در هزارتوی مفاهیمی فسیلی، به لجن کشیده شده ای و نمی دانی.آی خط شکن . من در برابرت سر تعظیم فرود می آورم و شرمنده ام و از هم اکنون ، تمام وجودم اشک و ترس است از دشنام هایی که نثارت می شود. آی دختر وحشی و معصوم-نگاهِ شرقیِ غمگین. تو را به برهنگی آسمانی ات سوگند که آنچه کردی ،کرد دیگرانی را که تو را محصور و مهجور می خواستند.
تنها بدان که تنها نیستی .
شاهین نجفی
18 ژانویه2012 "


گلشیفته فراهانی در مصاحبه با كانال دو فرانسه:
"ما سی و اندی ست كه دولتی مذهبی و ایدئولوژیك داریم و دیگر كافی است!
خسته شده ایم!

در این مصاحبه گلشیفته می گوید كه چطور بعد از بازی در فیلم “مجموعه دروغ ها” و همبازی شدن با دی كاپریو به ایران بر می گردد و به محض ورود به ایران مورد بازجویی قرار می گیرد. پاسپورتش را می گیرند و ممنوع الخروج می شود. نمی تواند به لندن برای بازی در فیلم دیگری كه به او پیشنهاد شده، برود. بازجویش حتا به او می گوید كه به اصغر فرهادی بگوید كه نمی خواهد در فیلم "درباره ی الی" بازی كند. مجری از او درباره ی بازی قدرت در ساختار سیاسی ایران می پرسد و او می گوید كه همه كاره رهبر است و اوست كه تصمیم ها را می گیرد. گلشیفته اشاره می كند كه چگونه به نظر دولت و سیستم ایدئولوژیك ایران، مادامی كه هنر و هنرمند و بازیگر و موسیقی در خدمت انها باشد و در طبل انها بكوبد، خوب و عالی هستند اما اگر سر ناسازگاری با انها بردارد و به انتقاد بپردازد، بیهوده و شیطانی ست. گلشیفته می گوید كه بهار عربی با انچه كه بهار ایرانی ست متفاوت است . مطالبات ملت ایران متفاوت است و ما سی و اندی ست كه دولتی مذهبی و ایدئولوژیك داریم و دیگر كافی است! خسته شده ایم!"



چند سال پیش که تازه گلشیفته فراهانی به خارج از کشور آمده بود و هنوز ایرانیان سایتهای پرمخاطبی مثل امروز نداشتند وبلاگ گلشیفته فراهانی با چند صد هزار بازدیدکننده از پرمخاطب ترین فضاهای مجازی محسوب می شد و می توانستیم مستقیما نظر خود را در وبلاگ منتشر کنیم که در آن  بحث های زیادی در نقد مذهب و در افشای جمهوری اسلامی صورت می دادیم و زمانی که عناصر وزارت اطلاعات که در بخش نظرها کامنت می گذاشتند از دست ما کلافه شده بودند شروع به تهدید خانم گلشیفته فراهانی کردند که او با سکوتش و پاک نکردن مباحث ضد اسلام و ضد جمهوری اسلامی مستقیما مسئول است و زمانی که به ایران برگردد با او برخورد قضائی صورت خواهد گرفت و از آنجائی که در آن مقطع تصمیم داشت به ایران مسافرت کند و هنوز تصمیم کامل خود را برای ماندن نگرفته بود مجبور شد که بخش نظرات را ببندد که نتوان مستقیما نظر خود را منتشر کنیم تا به قائله خاتمه دهد.
درمصر:
درمصر زمانی که علیا ماجده المهدی در اعتراض به اسلام گرایان لخت شد از آنجائی که زبان عربی صحبت می کند و زن هست  و او را عرب می نامند و در کشوری به دنیا آمده است و زندگی می کند که بسیاری از مردم آن مسلمان هستند بنابراین مسلمانان و عرب زبانان حق ویژه ای برای خود قائل می شوند و مسئله لخت شدن چنین انسانی برای آنها مهم  می شود.
در ایران:
در ایران نیز زمانی که عکسهای نیمه لخت گلشیفته فراهانی منتشر می شود  از آنجائی که زبان فارسی صحبت می کند و زن هست و او را ایرانی می نامند و در کشوری به دنیا آمده است و زندگی می کرد که بسیاری از مردم آن مسلمان هستند بنابراین مسلمانان و ایرانیان حق ویژه ای برای خود قائل می شوند و مسئله لخت شدن چنین انسانی برای آنها مهم می شود.  

۷ نظر:

  1. گلشیفته وقتی که از ایران رفت در سینمای ایران یک ستاره بود، بعد از بازی در body of lies همه انتظار داشتند که در هالیوود هم یک ستاره بشود ولی مگر او برای هالیوود چه داشت؟ تمام شهرتش را مدیون ایران و فرهنگ مردم ایران بود. بعد از این فیلم تبدیل به یک بازیگر رده چندم هالیود شد. حالا هم که برای مطرح شدن نیاز به برهنه شدن دارد.
    خانم گلشیفته! محبوبیت تو در ایران نه به خاطر جذابیت جنسی تو بلکه به خاطر بازیگری عالی مطابق با فرهنگ ایرانی بود ولی در هالیوود کسی انتظار بازی ایرانی از تو ندارد.
    آنها آنقدر زنان جذاب تر و سک.سی تر از تو دارند که تو با اینکار علاوه بر سوژه خبری، اسباب خنده ی آنها نیز شده ای، به یاد بیاور که ارزش تو در ایران به خاطر بدنت نبود!

    پاسخحذف
  2. گلشیفته فراهانی: به من گفتند ایران نیازی به هنرمند ندارد "خانم فراهانی، در پاسخ به پرسشی پیرامون دردسرهایی که فیلم آمریکایی «مجموعه دروغ ها» برای او به وجود آورد می گوید که پس از بازی در این فیلم به ایران رفت و هنگامی که قصد داشت برای مقدمات فیلم دیگری به نام «شاهزاده پارسی» راهی لندن شود، در فرودگاه تهران، گذرنامه اش ضبط و مصادره شد و به این ترتیب از سفر باز ماند.

    وی سپس به دادگاه انقلاب احضار و به اقدام علیه امنیت ملی متهم می شود.

    سوای این به گفته گلشیفته فراهانی، بازی در فیلم هالیودی «مجموعه دروغ ها» از سوی دادگاه به مثابه همکاری با سازمان سی آی ای هم تلقی شد.

    در ضمن زمانی که این فیلم بر پرده سینماها می نشیند، این بازیگر سرشناس سینمای ایران متهم می شود که برای مخدوش کردن وجه اسلام به خدمت سازمان سیا درآمده است.

    گلشیفته فراهانی در گفت و گو با هفته نامه اشپیگل، با اشاره به بازجویی های متعدد خود در وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران می گوید که بازجوی او گفته است: «خواست ما این است که شما ایران را ترک کنید چرا که کشور نیازی به هنرمند ندارد.»

    وی می افزاید: وزارت اطلاعات ایران «جای وحشتناکی» است. من در آنجا چیزهایی گفتم که حتی درباره آنها از من سوال نشد. خیلی ترسیده بودم."

    پاسخحذف
  3. آقای ناشناس , نظرات کلیشه ای شما ارتش سایبری بیشتر اسباب خنده است.فقط ساعتی 7 هزارتومان می گیرید که این مزخرفات را بنویسید ? برخورد شما انسانهای متحجر با سینمای ایران است که باعث طرد هنرمندان می شود.یادمان نرفته که با جعفر پناهی و گلشیفته فراهانی و....چه کردید.

    پاسخحذف
  4. وقتی فیلمرئ دیدم با خودم گفتم که یک فروغ فرخزاد دیگه داریم...که خیلی روشنفکر و جلوتر از نسل خودش هستش و میخاد تابو شکنی بکنه.ولی مصاحبه گلشیفته با بی بی سی وقتی گفت هدف خاصی از این کار نداشتم.خیلی تاسف خوردم...پوچ پوچ

    پاسخحذف
  5. 44Aاز اتفاق جواب او بسیار گویا و درست بود. مسئله برا یگلشیفته این بود که این کار یک عمل معمول و ساده در عالم کاری او به حساب می آمد. او نه دنبال بزرگ نمایی یک کار عادی در فضای کار هنریش است و نه اینکه بخواهد به خاطر مسلمان بودن و جانماز آب کشیدن پاسخ رد به پیشنهادات کاریش بدهد. او قرار نیست اکتیویست باشد. او مثل همیشه یک هنرمندست. با لباس و بی لباس. این دگماتیسم حاکم بر جامع ی ماست که یا او را در حد یک قهرمان که می خواهد پایه های نظام را بلرزاند بالا می برد یا او را در حد یک روسپی پایین می کشد.
    او نم یخواه طرف این همه هورا و تحسینها یا فحش و نفرینها باشد. م یخواهد بازیگر باشد و کسی حرکاتش را صرفا یک فعالیت سیاسی نداند.
    مسئله برای او برهنه شدن نیست. این است که با برهنه شدن نشان دهد که نقش پذیرست و قرار نیست به حکم کلیشه های فرهنگیش فقط نقشهای فرشته سان مثل میم مثل مادر را بپذیرد
    او می خواهد به عنوان یک بازیگر نقش فاحشه، نقش مادر،نقش وکیل یا هر نقش متفاوتی ار بازی کند
    اصلا همین دوستان گلشیفته و هورا کنندگان برای او هستند که جایی هر عملش را تبدیل به جنجال سیاسیی کرده و برای او وخانواده اش دردسر می افرینند
    این عکسها قبل از تریبونهای دولتی در صفحه های شخصی بچ ایرونیهای طرفدار گلشیفته ظاهر نشد؟

    پاسخحذف
  6. برای خانم فراهانی احترام زیادی قایلم . شهامت ایشان در شکستن این تابو ستودنی است

    پاسخحذف
  7. تابویش که در نیمه کف دست جا گرفته

    پاسخحذف