۱۳۸۷ آذر ۱۷, یکشنبه

قتل یک نوجوان 15 ساله در یونان توسط پلیس محکوم است

http://www.bbc.co.uk/persian/world/2008/12/081207_ba-greece-shooting.shtml

http://www.radiofarda.com/Article/2008/12/09/f2_Greece_tension_Athens.html
شورش و ناآرامی در یونان همچنان ادامه دارد.
کسانی که اخبار اروپا را دنبال می کنند می دانند که شبح انقلاب بر فراز یونان در حال پرواز است. سیاستمداران یونان نقش دانشگاه و کارگران در سرنگونی دیکتاتوری سرهنگ ها را از یاد نبرده اند و می دانند اینک با قتل این نوجوان 15 ساله (آلکسیس گریگوروپولوس) واینکه از هر پنج نفر یک نفر در این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کند، و میزان قدرت چپ و کمونیستها در جامعه با خطر جدی مواجه هستند .همچنین در کشورهای دیگر تظاهرکنندگان چپ، کنسول‌گری یونان در برلین، پایتخت آلمان، را به اشغال خود درآوردند و به دنبال اعتراضات در لندن، پلیس انگلستان پنج نفر را در خارج از سفارت یونان دستگیر کرد. طبق اخبار یک سایت، تاکنون دست کم 40 نفر در اثر این درگیری ها زخمی شده اند. پلیس آتن نیز تاکنون بیش از 20 نفر را دستگیر کرده است. شورش و ناآرامی مردم به ویژه نوجوانان در شهر آتن خیلی زود به شهرهای دیگر این کشور کشیده شده است. شدت شورش و عدم توان کنترل پلیس به حدی بود که 60 مغازه، 16 بانک و دست کم 40 ماشین در اثر آن ویران شد
http://www.bbc.co.uk/persian/world/2008/12/081208_pm_greece_riot.shtml
و طبق اخبار یک سایت دیگر پليس يونان اوايل روز گذشته اعلام کرد که 89 تن به دليل حمله به نيروهاي پليس دستگير شدند و 79 تن ديگر نيز به اتهام حضور احتمالي در اين اغتشاشات مورد بازجويي قرار گرفته اند.
http://www.mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=45324
دانشگاه پلی تکنیک یونان در مبارزات ضد دیکتاتوری سابقه درخشانی دارد. حكومت ديكتاتوري سرهنگ‌ها در يونان كه از سال ‪ ۱۹۶۷‬به رهبري جورج پاپادوپولوس حكومت نظامي برقرار كرده بود، در سال ‪ ۱۹۷۳‬با تظاهرات دانشجويي و کارگری روبرو شد كه در مهمترين اين حركتها تانكهاي ارتش در 17 نوامبر سال 1973 با حمله به دانشگاه پلي تكنيك واقع در مركز آتن شمار زیادی از دانشجويان زخمی و کشته شدند و 8 ماه بعد در سال 1974 مبارزات جنبش دانشجوئی و کارگری به ثمر رسید و رژیم نظامی سقوط کرد. در واقع ماه نوامبر در چند کشور، ماهی مهم برای جنبش دانشجوئی محسوب می شود. کشتار دانشجویان در چک نوامبر سال 1339 ، در یونان دانشگاه پلی تکنیک آذر ماه 1973 و... قابل توجه است. جنبش دانشجوئی باید تلاش کند که بین مبارزات دانشجوئی در کشورهای مختلف پیوند نزدیک و هماهنگ برقرار کند ، همانطور که مجمع جهانی دانشجویان در سال 1941 در لندن 17 نوامبر را روز جهانی دانشجو نامیدند ، دانشجویان در ایران نیز می توانند برای پیوند با دانشجویان جهان در 17 نوامبر نیز مراسم برگزار کنند.
در این شرایط اعلام حمایت دانشجویان ایران از دانشجویان یونان بسیاربااهمیت است .
http://www.ebtekarnews.com/Ebtekar/Article.aspx?AID=939
http://meykhane.persianblog.ir/
http://site.zendehrood.com/visitorpages/show.aspx?IsDetailList=true&ItemID=11990,1

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر