۱۳۹۱ دی ۶, چهارشنبه

احتمال دست داشتن سپاه قدس در ترور مشاور آمریکایی توسط یک زن ایرانی در افغانستان



یکی از احتمالات در علت و انگیزه ترور مشاور آمریکایی توسط یک زن ایرانی در افغانستان می تواند نقش سپاه قدس در این ماجرا بوده باشد همانطور که بی بی سی می نویسد : وقتی از آقای صدیق صدیقی,  سخنگوی وزارت داخله به صورت مشخص پرسیده شد که آیا این احتمال وجود دارد که نرگس با گروه‌های تروریستی و سازمانهای اطلاعاتی منطقه و از جمله ایران ارتباط داشته باشد، پاسخ داد: "احتمالات زیاد است و هر چیزی ممکن است احتمال داشته باشد." 

سایت بازتاب در همین رابطه می نویسد:
 "سخنگوی وزارت داخله (کشور) افغانستان گفته است زنی که دیروز دوشنبه 4 جدی/دی مشاور آمریکایی را در مقر فرماندهی پلیس کابل کلیک کشت، شهروند ایران است. در حالی که به گزارش بازتاب، برخی معتقدند وی خلاف واقع می گوید و در واقع، این زن نه ایرانی است و نه فارسی زبان، یک اوغان یا پشتون است ، که چند سالی در پاکستان و بعد در ایران مهاجر بوده، و بعد از برگشت به کشورش عضو پلیس افغانستان شده است."

رادیو زمانه در مطلبی به نام " سپاه قدس: از عراق تا سوریه "می نویسد:

نیروی قدس در افغانستان

"تقریبا با کاهش نسبی فعالیت‌های نیروی قدس در عراق، هرچه بیشتر نشانه‌هایی از حضور کمک‌های نظامی، تسلیحاتی و مالی آنان به طالبان دیده شد.دیگر فرمانده طالبانی مرتبط با ایران ملا مصطفی نام دارد که در ولایت غور انجام عملیات را برعهده دارد. نیروهای نظامی امریکا توضیح دادند که وی بیش از صد نفر را در اختیار داشته و از نیروهای قدس حمایت دریافت می‌کند.

● غلام یحیی اکبری دیگر فرمانده‌ی طالبانی و یک رابط نزدیک با سپاه قدس، انجام عملیات در ولایت هرات را برعهده دارد. اکبری که به عنوان طالبان تاجیک شناخته می‌شود، ادعا می‌کند که ششصد نفر را زیر فرماندهی خود دارد. او حرکت مبارزین خارجی یا القاعده را از ایران تسهیل می‌کرد و آنها را به مناطق هلمند و قندهار می‌رساند. او در اکتبر ۲۰۰۹ در یک حمله‌ی هوایی کشته شد. (منبع)

● برخی از گزارش‌ها می‌گویند که ایران پیامی به واشنگتن داده و تهدید کرده است که در صورت حمله‌ نظامی به مراکز هسته‌ای ایران، گروه‌های ناتو در افغانستان مورد هدف قرار خواهند گرفت."
 علاوه بر این خبرها باید به دیدار هیئتی از سپاه پاسداران ایران با رهبران جهادی افغان در ماه یولی اشاره کرد که نشان از حضور جدی سپاه پاسداران در افغانستان می دهد. رادیو آزادی می نویسد:" روزنامه غیر دولتی سرنوشت در یک مطلب نوشته است که سپاه پاسداران ایران در روز های اخیر با رهبران پیشین جهادی در کابل دیدار کرده اند.


در بخشی از این مقاله آمده است که سپاه پاسداران ایران با اقوام و رهبران پیشین جهاد روی موضوعات چون برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 میلادی و وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای بین المللی از این کشور بحث کرده اند.

همچنان سرنوشت می نویسد که همین هیات ایرانی با شورای کویته پاکستان نیز دیدار کرده و روی فعالیت های طالبان در غرب افغانستان صحبت کرده اند.

این روزنامه از  فاطمه خزانپور یک عضو مطبوعاتی پیشین سپاه پاسداران نقل کرده که گفته است، در حال حاضر در کابل می باشد و با رهبران جهادی پشین و سفیر افغانستان در ایران ملاقات کرده است."




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر