۱۳۹۱ تیر ۱۲, دوشنبه

حمله به مهاجران بی پناه افغان در یزد اوج فاشیسم است


 منبع عکس
 حمله به مهاجران بی پناه افغان در یزد اوج فاشیسم است و به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و مایه شرمساری است.
حمله نیروهای امنیتی و تعدادی از مردم یزد به اماکن مهاجران بی پناه افغان وهمچنین  طرح جدید ممنوعیت ارائه خدمات و مواد غذایی به اتباع بیگانه غیر مجاز در استان فارس و همچنین ممنوعیت ها وطرحهای ضد انسانی دیگری که از مدتی پیش  به اجرا گذاشته شده اند که ازجمله روز سیزدهم فروردین ماه امسال پلیس اصفهان اعلام کرد که افغانها حق ورود به  پارک تفریحی کوه صفه را ندارند و به دنبال آن اقامت افغانها در استان مازنداران غیر قانونی اعلام شد و حتی افغانهای که مجوز قانونی داشتند نیز مجبور به ترک این استان شدند.

روزنامه "عصرمردم" چاپ شیراز، به نقل ازغلامرضا غلامی نوشته است که نانوایی ها، سوپرمارکت ها و مراکزی که مواد غذایی می فروشند، در صورت عدم رعایت این طرح، پلمپ و جریمه خواهند شد.
به نوشته روزنامه "عصر مردم"، این ممنوعیت شامل اتوبوس ها و اماکن عمومی نیز می شود.
احمد حسینی، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور ایران در آخرین اظهارنظر گفته است: «چنانچه افغان‌های مقیم ایران تا پایان شهریور سال آینده خورشیدی به کشورشان بازنگردند، برنامه‌های جدیدی در مورد آنان اعمال می‌شود.»  زندگی مهاجران در اردوگاه‌ها بخشی از این برنامه‌هاست.
 چندی پیش نیز خبرگزاری مهر فهرستی از شهرها و استان‌های کشور را منتشر کرد که مهاجران افغان حق سکونت در آنها را ندارند. این استان‌ها شامل تهران، اصفهان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مشهد، مازندران، کرمان، فارس، خراسان، سمنان، قم، قزوین، خوزستان، زنجان، ایلام، البرزز گیلان و لرستان هستند.
 اتباع غیرایرانی در ایران با تبعیض تحصیلی نیز روبرو هستند. وزارت علوم ایران صرفنظر از آن دسته مهاجران "غیرمجاز" که امکان ثبت نام در مدارس ابتدایی را هم ندارند، پذیرش این گروه در رشته‌هایی چون فیزیک اتمی، مهنسی هسته‌ای، مهندسی فناوری اطلاعات‌، مهندسی هوافضا و مهندسی شیمی در آزمون سراسری سال ۱۳۹۱ را ممنوع اعلام کرده است.
 اخراج پناه‌جویانی که اقامت آنها غیرمجاز محسوب می‌شود از ابتدای سال ۱۳۹۱ وارد فاز جدیدی گردید. در این فاز مردهای مجرد افغان در کانون توجه قرار دارند و تا کنون ۲۰۰ هزار نفر از آنها از ایران اخراج شده‌اند. 
 شهروندان افغان مقیم ایران، از بسیاری از حقوق اجتماعی از جمله حق تحصیل در ایران محروم هستند. در یکی از شدیدترین اشکال خارجی ستیزی، سال گذشته خبرگزاری فارس گزارش داد که طبق قانون، "پیوند اعضای تن ایرانی به شهروند ایرانی ممکن است و پیوند از یک ایرانی به افاغنه انجام نمی‌شود."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر