۱۳۹۲ خرداد ۲۱, سه‌شنبه

آیا حسن روحانی کاندیدای مطلوب خامنه ای برای خروج از بحران داخلی و خارجی است ?





به باور من, خامنه ای متمایل به رئیس جمهور شدن روحانی است و حسن روحانی کاندید اصلی و گزینه اول او هست برای خروج از بحران داخلی و خارجی ولی از طرفی دیگر ,موسوی و کروبی درست شدند مثل استخوانی که در گلوی رژیم گیر کرده است.
باید توجه داشت که خود مشارکت اصلاح طلبها در انتخاباتی که در2  دور قبلی می گفتند در آن تقلب صورت گرفته است و انتخابات مهندسی شده است که به هرحال برای رژیم تا حدی آبرو  و مشروعیت به همراه خواهد آورد و رژیم مشکلات درونی و بیرونی را با روحانی می تواند حل کند. در واقع نیروی اعتراضی را کانالیزه و کنترل می کنند که از دستشان خارج نشود که به 2 طریق انجام می دهند که یکی با دستگیری هایی است که در هر میتینگ و گردهمایی انتخاباتی انجام می دهند و دیگر اینکه با برگزاری میتینگ ها فقط در سالنهای سرپوشیده و تاکیدی که روحانی می کند در هر میتینگی که مراقب باشید و به خیابان نروید و بهانه به دست کسی ندهید که هیجانات انتخاباتی را کنترل می کنند که از دستشان خارج نشود و درواقع از شور و هیجان جنبش سبز می خواهند در رای دادن استفاده کنند.البته اشتباه است اگر بگوئیم که  رژیم فقط یک گزینه دارد.
 رژیم در رابطه با  روحانی , حضور او در انتخابات را با دست پس می زند و با پا پیش می کشد که باید توجه داشت از زمانی که عسگراولادی به فتنه نبودن موسوی و کروبی اشاره کرد نشان می داد که رژیم دارد تجدید نظر می کند.رژیم در مورد موسوی و کروبی نمی تواند بگوید که اشتباه کردیم و بتواند به اشتباه تاکتیکی خود اعتراف کند.
باید توجه داشت که قالیباف (یا ولایتی ) و روحانی 2 گزینه همزمان هستند که با توجه به اوضاع سیاسی می توانند قالیباف (یا ولایتی ) را پیروز اعلام کنند و زمانی می توانند روحانی را پیروز اعلام کنند که تا حدی تعداد شرکت کنندگان بالا باشد چراکه با شرکت کم مردم ,خامنه ای مجبور می شود از گزینه های 2 و3 خود استفاده کند که هر چه بیشتر به نفع برادران قاچاقچی سپاه پاسداران خواهد بود که خواهان سهم هر چه بیشتر از قدرت سیاسی و سرمایه اقتصادی کشورهستند.  
رژیم همزمان دارد با دو گزینه حرکت می کند ولی تصمیم از قبل گرفته شده است اما صد در صد نیست چون واکنش جامعه می تواند باعث شود که اگرچه روحانی اولویت رژیم هست ولی مجبور شوند ازگزینه آلترناتیو استفاده بکنند که قالیباف(یا ولایتی ) است اما باید دست رژیم را رو کرد که با رو کردنش دیگر برای رژیم مشروعیتی به همراه نخواهد داشت و نتیجه برگزاری انتخابات نه به خاطر شمارش واقعی صندوق های رای بلکه نتیجه تصمیم خامنه ای و مهندسی انتخاباتی بوده است . البته تغییرسریع تحولات سیاسی داخلی امکان دارد باعث تغییر سیاست رژیم در این زمینه شود. 
 به هرحال خامنه ای هنوز تصمیم قطعی اش را نگرفته ولی ایده آلش روحانی است. رژیم اینبار با دو مهره سیاه و سفید دارد بازی می کند که شاید با سفید بازی کند یا با سیاه , چراکه رژیم شدیدا دچار بحران مشروعیت است به اضافه اینکه فقط کلاه سر مردم و اپوزیسیون و دولتهای دیگر که نباید بگذارد بلکه باید نیروهای تندرو وابسته به بدنه سرکوب و فرماندهان سپاه را نیزراضی نگه دارد.رژیم دچار بحران و فشار خارجی و بحران و  نارضایتی داخلی و بحران و کشاکش درونی بر سر قدرت است که تصور غلطی است اگر فکر کنیم رژیم اینبار فقط یک نفر مد نظرش هست. رژیم با توجه به اوضاع سیاسی و واکنش جامعه شاید مجبور شود از ایده آل خودش که روحانی هست چشم بپوشه و برود روی گزینه دو و در شرایط بسیار حساس گزینه 3 را رو کند.
رژِیم اولویت بندی کرده و اگر اوضاع خوب پیش برود روحانی انتخاب اول رژیم خواهد بود و اگر نه , تا لحظه ای که اعلام نکرده می توند این یا آن را پیروزاعلام کند که بعدش هم,  وقتی اعلام کرد احتمال داره آمار را نزدیک به هم اعلام کند که با توجه به اوضاع سیاسی بگوید چندتا صندوق تقلب شده یا باطل کنند یا بگویند نشمرده بودیم.
در واقع کاندیداها خیلی شبیه به هم هستند در رابطه با بحران هسته ای ( بجز جلیلی)
ولی معضل جنبش سبز را فقط روحانی می تواند پاسخ بدهد.
حالا باید ما بگوئیم که رژیم در انتصاباتش در درجه اول انتخابش روحانی است و
پیروزی روحانی ,نه نتیجه شمارش درست و بدون تقلب آرا بلکه با خواست خود رژیم صورت خواهد گرفت.
از سال 88 انقدر که احمدی نژاد برای رژیم ضرر داشت اصلاح طلب ها نداشتند تازه درتیم رفسنجانی اون هم آدمی مثل روحانی که شعار اعتدالش چیزی جز سکوت در باره جنایتهای رژیم و عدم افشاگری دیگر باندهای حاکمیت نیست.
 پیروزی احتمالی روحانی, نه نتیجه انتخابات آزاد درونی بلکه نتیجه تصمیم برای پاسخ به بحران های رژیم خواهد بود.  
باید توجه داشت که این انتخابات دارد تبدیل به دقیقه نودی می شود.سردرگمی دارد همه را فرا می گیرد.درون حاکمیت, درون جناح ها, همه دارند تلاش می کنند که خود را پشت 2 کاندیدا جمع کنند که استعفا کاندیداها در همین جهت صورت گرفته است.تحلیل اوضاع را نیز در دقیقه نود می توان داد ولی رژیم 8 نفر را طوری انتخاب کرد که هر کدام انتخاب شوند نه سیخ بسوزد و نه کباب,البته افرادی مانند غرضی و تا حدی رضایی برای سیاهی لشگر انتخاباتی هستند.اما به نظر من همچنان روحانی کاندیدای مطلوب نظام هست.در این میان موضع گیری فائزه رفسنجانی و موسوی خوئینی ها و شورای هماهنگی راه سبز امید و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی حائز اهمیت است که در واقع از روحانی حمایت نمی کنند و  طرفدارعدم شرکت هستند.عدم انتخاب روحانی توسط خوئینی ها ,فائزه رفسنجانی و شورای هماهنگی و مجاهدین انقلاب اسلامی نشان می دهد که روحانی را مطلوب خامنه ای در این شرایط می دانند.

 به نظر من خامنه ای می خواهد در رابطه با معضل جنبش سبز برای خودش به نوعی راه چاره پیدا کند. زمانی که عسگر اولادی نوعا به دفاع از کروبی و موسوی ایستاد و گفت فتنه نیستند زمینه چنین روزی را خامنه ای فراهم می کرد.اگر روحانی برنده شود نه نتیجه رای مردم بلکه نتیجه خواست خامنه ای بوده است اما بدون مشارکت گسترده مردم خامنه ای نمی تواند روحانی را برنده اعلام کند چرا که باید در مقابل مراکز نظامی غیروابسته به خودش حالت بی طرفی اتخاذ کند. حقیقتا آنقدر که احمدی به رژیم ضربه زد موسوی و کروبی هرگز نمی زدند.کنترل و کانالیزه کردن جنبش سبز توسط رژیم فقط از طریق روحانی شدنی و میسراست.
در ضمن از حمایت رفسنجانی و خاتمی از روحانی نمی توان نتیجه گرفت که پس چون آنان حمایت کردند بنابراین نمی تواند روحانی گزینه اول خامنه ای باشد. 

نظام جلالی 12.06.2013

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر