۱۳۹۰ دی ۳۰, جمعه

آینده سیاسی مراکش با دولتی اسلام گرا و حکومتی پادشاهی

 تصویرشاهزاده حسن 9 ساله در مغرب

نظام جلالی  20.01.2012

ابتدا نگاهی به خلاصه اخبار و چگونگی مسائل سیاسی از منابع گوناگون خبری مربوط به کشور مغرب می اندازیم:

"خاندان علوی، حکمرانی بر بخش عمده مراکش را از سال ۱۶۶۴ به دست آورده است و این عمر درازمدت حکومت به اضافه ادعای نسب بردن به حضرت محمد در استحکام این حکومت سلطنتی اهمیت زیادی دارند. 

خانواده پادشاه مراکش، ۳۵۰ سال است که بر این کشور حکمرانی می‌کند. 

 دولت سلطنتی مراکش با جمعیتی حدود 32 میلیون، 48 % زیر 25 سال، 48 % ناتوان از خواندن و نوشتن و در حالیکه نرخ رسمی بیکاری در این کشور حدود 9.1 درصد است این رقم برای تحصیل‌کرده‌ها در حدود 16 درصد است.

 ملک حسن دوم (پدر محمد ششم پادشاه ۴۸ ساله) از ۱۹۶۱ تا ۱۹۹۹ حکومتی بدنام و بی‌رحم را اداره می‌کرد که مخالفان در آن شکنجه و اعتراضات سرکوب می‌شدند.

با گذشت سه هفته از تشکیل دولت ائتلافی مغرب به رهبری اسلام گرایان، هنوز آتش خشم جوانان این کشور در اعتراض به اوضاع بد معیشتی، اجتماعی و اقتصادی همچنان شعله ور است .

دولت جدید مغرب به دنبال پیروزی حزب اسلامی "عدالت و توسعه" عبداله بن کران دبیر کل این حزب در تاریخ 3-1-2012 از طرف پادشاه این کشور ماموریت یافت دولت ائتلافی را تشکیل دهد.

دیروز ۱۹ژانویه۲۰۱۲ پنج جوان عضو "جنبش فارغ التحصیلان بیکار" در ادامه و بحبوبه اعتراضات گسترده به مشکلات اقتصادی و سیاست های دولت اسلامی مراکش خود را در رباط پایتخت مراکش در مقابل یک ساختمان دولتی آتش زدند.

در این اعتراضات میلیون ها دانش آموخته دانشگاه ها در دو هفته گذشته به مخالفت با سیاست های دولت اسلامی و نبود کار پرداختند. نیروهای امنیتی از دو روز پیش با این اعتراضات برخورد کرده و مخالفان را سرکوب کردند.در مراكش میلیون ها نفر دانشگاه رفته بیكار وجود دارند كه اعتراض به شرایط ناگوار بیكاری گاه و بیگاه آن ها را به تظاهرات خیابانی می كشد كه البته با دخالت خشونت بار پلیس مواجه می شوند.

به گزارش آسوشیتد پرس، صدو شصت دانش آموخته بیكار یكی از ساختمان های اداری وزارت آموزش عالی را طی دو هفته گذشته در رباط در اشغال خود داشته اند كه از دو روز پیش پلیس مانع شده تا حامیان آنها برایشان آب و غذا ببرند.'یوسف الریسونی' عضو انجمن حقوق بشر مراكش در این باره گفت: مقامات نگذاشتند به آنها آب و غذا برسد. به همین خاطر پنج نفر از آن ها بیرون آمدند و تهدید به خودسوزی كردند. الریسونی گفت كه سه تن از این پنج نفر راهی بیمارستان شدند در حالی كه حال دونفرشان وخیم است. اما دو نفر دیگر تنها لباسهایشان سوخته است.


به گزارش ایرو نیوز این فارغ التحصیلان دانشگاهی بدون شغل مراکش که یک ساختمان وزارت آموزش عالی را به نشانه اعتراض اشغال کرده بودند، روز پنج شنبه در رباط پایتخت این کشور، خودسوزی کردند. پلیس مراکش دو روز بود از رسیدن غذا به معترضان جلوگیری می کرد. پنج تن از جوانان تهدید کرده بودند در صورت ادامه ممانعت پلیس از رسیدن غذا، خود را آتش خواهند زد. این پنج جوان بر بالای دیوار محوطۀ ساختمان با بطری های بنزین در دستانشان صف کشیده بودند. مابین آنان و مردمی که به حمایت از آنان جمع شده بودند نیروهای پلیس قرار گرفته بود. جوانان معترض برای گرفتن نانی که مردم برایشان پرتاب کردند از دیوار پایین پریدند، اما با ممانعت و حمله پلیس و در میان بهت و جیغ و فریاد حاضران، این جوانان خود را به آتش کشیدند. از دو هفته پیش یک گروه 160 نفری که جنبش خود را “ فارغ التحصیلان بدون شغل” نام گذارده اند با اشغال یک ساختمان وزارت آموزش عالی، به عدم توانایی دولت مراکش در اشتغالزایی دست به اعتراض زده اند. ادامه مطلب در ایرونیوز "


آینده سیاسی مراکش با دولتی اسلام گرا و حکومتی پادشاهی: 


کشوری که از طرفی میلیون ها نفر دانشگاه رفته بیكاردارد و از آنطرف حدود نیمی بی سواد دارد و حدود نیمی از جمعیت آن زیر 25 سال هستند و تعداد بی کاران با سواد بیشتر از بیکاران کل جمعیت است و بخش قابل توجهی از جامعه اسلام زده هستند و از آنطرف وجود جبهه پولیساریو که برای آزادی و استقلال منطقه صحرای غربی مبارزه می کند بنابراین پیش بینی چگونگی آینده سیاسی در چنین کشوری بسیار مشکل است.البته نباید از نظر دور داشت که با بودن دولتی اسلام گرا و پادشاهی که خاندانش ادعای نسب بردن به حضرت محمد را دارند بعید است که بیشترنیروهای مخالف ماهیت مذهبی داشته باشند مگر آنکه اسلامگرایانی باشند که خود را مسلمان تر از پادشاه و دولت اسلامگرا به مردم معرفی کنند.
هر چند که میزان شرکت کنندگان در انتخابات مجلس نسبت به انتخابات قبلی بیشتر بود و از ۳۷ درصد به بیشتر از ۴۵ درصد رسید ولی با این حال عدم مشارکت 55 درصد از مردم در انتخابات و تظاهرات چند میلیونی دانش آموختگان بیکاردر دو هفته گذشته که به مخالفت با سیاست های دولت اسلامی و نبود کار پرداختندهرچند که نیروهای امنیتی از دو روز پیش با این اعتراضات برخورد کرده و مخالفان را سرکوب کردند ولی نشان می دهد که نیروهای غیر مذهبی نیز دارای وزنه اجتماعی هستند علاوه بر آنکه بخش قابل توجهی از مراکشی ها در خارج از کشور زندگی می کنند و با جامعه مراکش ارتباط دارند.ضمنا در پایان باید اشاره کرد که مراکش یکی از گروه های نسبتا فعال آنارشیستی را در منطقه خاورمیانه دارد.
به هر حال با سقوط دیکتاتورهای تونس, مصر و لیبی در سال 2011 بعید نیست که بخشی ازکشورهای مراکش, سوریه, ایران و...در لیست سقوط دیکتاتورهای سال 2012 قرار بگیرند.


نظام جلالی  20.01.2012

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر