۱۳۹۰ دی ۲۷, سه‌شنبه

بعد از 22 سال از سقوط چائوشسکو و دگربار شبح انقلاب/ تظاهرات رومانی وارد پنجمین روز خود شد













صفحه انقلاب 2012 رومانی در فیس بوک (جهت حمایت و دیدن ویدئوها )


عکسهایی از تظاهرات رومانی


ایرونیوز
"هشدار دولتمردان، رومانی‌ها را از اعتراض پنج روزه اشان به سیاستهای ریاضت اقتصادی دولت باز نداشته است. در این تظاهرات که به درگیری با پلیس انجامیده تاکنون ۵۹ نفر زخمی شده‌اند.
اگرچه دولت رومانی طرح کاهش هزینۀ بخش خدمات درمانی را از دستور کار خارج کرده است اما تظاهرات کنندگان در بخارست و دیگر شهر‌ها با ادامه تظاهرات خواهان استعفای امیل بوک، نخست وزیر، و ترایان باسسکو رئیس جمهوری هستند.
ترایان ایگاش وزیر کشور رومانی با تکرار تهدیدات نخست وزیر گفت:«اکیدا از افسران کل و جزء و نیز ماموران پلیس خواسته ام تا به قانون احترام بگذارند. به کسانی که وارد جریانات اخیر شده‌اند نیز چنین توصیه‌ای دارم. اجازه نخواهیم داد تا گروه کوچکی کشور را زیر و رو کند.»
تظاهرات روز پنجشنبه ابتدا در حمایت از استعفای معاون وزیر بهداشت که خود منتقد و مخالف طرح خدمات درمانی دولت بود آغاز شد و سپس گسترش یافت."


دیروز ایرو نیوز در خبر خود نوشت :

به گزارش ایرونیوز

"پس از چهار روز تظاهرات خیابانی و دو شب خشونت در رومانی از صبح دوشنبه آرامش به خیابانهای این کشور بازگشت."


دیروز بعد از خبر ایرونیوز در تحلیل خود نوشتم :

"هر چند که امروز خبر از پایان اعتراضات و مبارزات خیابانی که در 41 شهر ادامه داشته است داده اند ولی مبارزات در رومانی تازه آغاز گشته است."

 دولت روماني پس از دريافت يك وام 20 ميليارد يورويي از صندوق بين‌المللي پول و اتحاديه اروپا در سال 2009، حقوق كارمندان بخش دولتي را 25 درصد كاهش داد و اعلام كرد اين اقدام در راستاي سياست رياضت اقتصادي كه از سوي صندوق بين‌المللي پول توصيه شده، انجام گرفته است.

تهدیدات رئیس جمهور و نخست وزیر رومانی و خطاب قرار دادن ده ها هزار مردم معترض(به فقر, نابرابری ,فساد ,رشوه خواری, کشوری مقروض,دولتمندانی دزد و غارتگر) در 41 شهر که آنها را گروه کوچکی خواند که اجازه نخواهیم داد که کشور را زیرو رو کنند.

مبارزاتی که اکنون در رومانی در جریان است بسیار شبیه به مبارزات مردم خاورمیانه است .

نظام جلالی 17.01.2012