۱۳۹۲ آبان ۱۱, شنبه

ورشکشته در خانه و در خارج

ورشکشته در خانه و در خارج

فینین کانینگهام

برگردان: آمادور نویدی

   سیاست آمریکا بر سوریه را می توان به «کمدی اشتباهات» تشبیه نمود٬ اگر پیامد رنج و مشقت انسانی اینچنین وحشی گرانه نبود. با بوجود آوردن خندق تروریسم و بی قانونی زیاد در سوریه بوسیله عملیات نهان شورشی در عرض دوسال و نیم گذشته٬ دولت آمریکا بمانند دکتر فرانکشتاین میماند که کنترل جانور٬ و یا شاید بهتر است بگوئیم جانوران را از دست داده است.

   بوجود آوردن آزمایشگاه آمریکایی رژیم چنج(تغئیر رژیم) چندین نوع دارد٬ از جوخه های وحشی مرگ گرفته تا گروه های تبعیدی سیاسی پناه برده در هتل های پنج ستاره خلیج فارس. وضعیت آشکارا خارج از کنترل است و آمریکا در نزد انظار عمومی جهان مانند یک دیوانه به نظر می آید٬ یک احمق نادان.

   اول٬ واشنتگتن چندین بار به اپوزیسیون ساختگی اش٬ ائتلاف ملی (ائتلاف) سوریه تلفن کرد که برای نشست سیاسی ژنو۲ شرکت کنند. اما ائتلاف با صراحت سرزنشانه ای آنرا رد کرد.

   سپس٬ یک بیانیه مشترک توسط خدمه رنگارنگ مزدوران جنگجوی خارجی در سوریه  دوباره با یک عقبگرد صادر شد که ائتلاف و یا هر گروه سیاسی دیگر را صریحا انکار کرد.

   در یک ویدئوی انتشار یافته٬ بیانیه که حدود ۷۰ بریگارد(تیپ٬ دسته و تشکیلات) جنگجوی شورشی را نمایندگی میکند٬ گفت:« با توجه به شکست گروه های سیاسی که ادعای نمایندگی گروه های مخالفین و انقلابی را دارند ... ما رهبران گروه های نظامی در جنوب استان ها٬ انصراف خود را از به رسمیت شناختن گروه هایی که ما را نمایندگی می کنند٬ اعلام میکنیم ».

   این دومین سیلی به صورت باصطلاح ائتلاف ملی دست نشاندگان شیر شده غربی بود. ماه گذشته٬ حدود ۱۳ گروه شورشی در استان های شمالی سوریه همچنین یک بیانیه صریح انتشار دادند که اتئلاف را رد کرده و هیچ گونه مشروعیتی همچون یک نمایندگی سیاسی برایش قائل نشدند.

   قابل توجه این است که٬ در میان گروه های بعدی٬ جبهه النصره وابسته به القاعده و ارتش آزاد سوریه هم ائتلاف را انکار میکنند. دولتهای غربی ادعا میکنند که از ارتش آزاد سوریه٬ به رهبری ژنرال سلیم ادریس٬ بخاطر باصطلاح اعتبارات «میانه رو» بودنش و همکاری- نکردن با تشکیلات افراطی های تکفیری٬ امثال النصره٬ پشتیبانی میکنند.

   بدبختانه برای مبلغین غربی٬ به نظر نمیرسد که ارتش آزاد سوریه گزارشاتشان را بخواند٬ و آشکارا خودش را با «افراطی ها» همردیف کرده است. به عبارت دیگر٬ تفکیکی بین «اعتدالیون» و «افراطیون» و یا «شورشی خوب» و «شورشی بد» وجود ندارد.

   فرق قلمداد شده٬ یک تبلیغ افسانه ای است که دولت های غربی جعل – اختراع کرده اند که خودشان را با یک جامه سیاسی و اخلاقی برای دامن زدن به یک جنگ جنایت کارانه و تجاوزگرانه در سوریه بپوشانند - با قایم شدن در پشت بهانه ای که آنها از  طرفداران – دمکراسی٬ شورشیان خوب آزادی – خواه پشتیبانی میکنند.

   شرم آورانه٬ میدیای غربی باصطلاح صنعت ژورنالیسم در تدبیر- تعبیه کردن در این جبهه مضحک – نامعقول بجای تحقیقات دقیق و جدایی و از هم گسل داشتنش٬ کمک کرده است.

   واقعیت این است که دولتهای غربی از مارس ۲۰۱۱ ٬ یک موج ترور برای رژیم چنج(تغییر رژیم)٬ زیر ماسک بهار عربی٬ برای اهداف ژئوپلیتیکی به راه انداخته اند. موج تجاوز برای بی ثبات کردن دولت رئیس جمهور بشار الاسد شامل صدها گروه مزدور با تمایلات افراطی مختلف٬ که اکثر آنها از ۳۰ کشور از جمله لیبی٬ تونس٬ مصر٬ عربستان سعودی٬ افغانستان و روسیه٬ بعلاوه از کشورهای غربی امثال استرالیا٬ انگلستان٬ فرانسه و کانادا می باشند.

   سیاست دوگانه گمراه کننده غرب در مورد «میانه روها» و «افراطی ها» بودن شورشیان در ارتباط با قتل عام استان غربی لاذقیه سوریه در اوت ٬۲۰۱۳ باد هوا و برملا شد. حتی دیده بان حقوق بشر٬ که معمولا مطیع دستور کار و طرفدار- سیاست غرب است٬ گزارش داد که صدها جنایت برعلیه غیرنظامی ها در مدت حمله به دهات در لاذقیه صورت گرفته است. این جنایات شامل آدم ربایی بیش از ۲۰۰ زن و کودک٬ که کجا هستند وچه بلایی به سرشان آمده است٬ نادانسته باقی میماند. گزارشات معتبری موجود است که قربانیان ممکن است به بهانه حمله گاز شیمیایی ۲۱ اوت ۲۰۱۳ ٬ در شرق گوتا بیرحمانه کشته شده باشند.

   درمدت حمله به لاذقیه٬ فرمانده ارتش آزاد سوریه٬ ژنرال ادریس که دریک فیلم مشاهده میشود٬ ادعا میکند که عملیات در پی رهبریش پیروز شده است.

   پس٬ همانند ضرب المثلی بهترین - نقشه که رفع انسداد شد٬ آمریکا و متحدان غربی و منطقه ایش٬ سوریه را همانند سیل پر از تروریسم کرده اند٬ همچنانکه اپورتونیستهای سیاسی در شکل دولت حرفه ای– منتظر- در تبعیدند. دست نشاندگان سیاسی باید به کشور بروند وقتی که دولت در دمشق توسط اعتصاب عمومی و جوخه های مرگ شکاف بردارد. اما این اتفاق نیفتاد.

   نقشه رژیم چنج برای سوریه به رهبری آمریکا ناقص از آب در آمد٬ زیرا روی اصل محبوبیت واقعی دولت اسد٬ روی ارتش حرفه ای سوریه٬ اتحاد قوی منطقه ای بین سوریه٬ روسیه و ایران٬ و پایداری و استقامت روسیه خصوصا در مخالفت با مانورهای سیاسی غربی ها از طریق شورای امنیت سازمان ملل حساب نکرد. بعلاوه٬ محورائتلاف – آمریکا روی مخالفت عمیق در میان عموم مردم غرب مخالف خسته از – جنگ وماشین های امپریالیستی دسیسه گر در خاورمیانه حساب نکرد.


   از این بازی بی لیاقت شطرنج٬ واشنگتن با اتحاد نامنسجم غیر مقدس به پایانی رسید که توان رهایی اش غیر ممکن بود. مزدوران بازنده٬ توسط جنگ برادر کشی به یکدیگر حمله میکنند. النصره٬ دولت اسلامی عراق و شمس و ارتش آزاد سوریه تهدیدی برای خودشان هستند تا ارتش ملی سوریه.

   در همین حال٬ هر اتحادی جعلی بین این گروه ها هست٬ بر مبنای رد آشکار مخالفان سیاسی مورد حمایت - غرب است.

   همچنانکه گفته شد٬ مخالفان سیاسی مهندسی شده از طرف غرب علیرغم در خواست جان کری٬ وزیر امور خارجه آمریکا٬ به مخالفت با هرگونه گفتگویی در ژنو شده اند. اینها دست نشاندگان سیاسی هستند و احتمالا با رنجش خاطر واکنش نشان داده اند که مورد استفاده قرار گرفته اند٬ خوب چگونه میتوانیم بگوئیم٬ دست نشانده ها.

   مذاکرات ژنو با هدف تشکیل یک دولت جدید در سوریه در ژوئن ۲۰۱۲ پایه گزاری شد٬ اما مرتب به عقب افتاده است٬ برای آنکه آمریکا و متحدان تغئیر رژیم٬ انگلیس و فرانسه به سوریه ای های تبعیدی میگفتند که در آن شرکت نکنند. حالا آمریکا میخواهد که دست نشاندگانش شرکت کنند٬ اما تنها برای این که واشنگتن حساب میکند که دیگر در میدان نبرد گزینه ای ندارد.

   وقتی که ماه گذشته روسیه برای نجات آمریکا در شکل یک معامله خلع سلاح شیمیایی سوریه را به واشنگتن در جلوگیری از تنگنا پیشنهاد کرد٬ قسمتی از معامله برای سرعت بخشیدن به مذاکرالت ژنو بود که در ماه آینده در پایتخت سویس برگزار شود.

   یک سال پیش٬ واشنگتن و متحدانش برای تغئیر رژیم در سوریه جنگ کثیفی را با گروه مزدوران نیابتی دامن زدند. اهمیتی ندارد که بیشتر آن نیابتی ها به القاعد مرتبت بودند و در لیست ترور آمریکا قرار دارند.

   دستور کار نهانی نظامی تبدیل به یک شکست تحقیرآمیز با یک نقطه عطف حدود چهار ماه پیش شد که به شکست ستیزه گران خارجی در وسط - منطقه قصیر انجامید. با از دست دادن دستور کار نهانی نظامی٬ پرچم دروغین حمله گاز شیمیایی در شرق گوتا آخرین شانس واشنگتن برای شروع یک جنگ آشکار و تمام عیار و مجبور کردن نقشه تغئیر رژیم سوریه بود.

   بهرحال٬ واشنگتن و متحدانش پیش بینی نکردند که مخالفان قدرتمند از درون جمعیت خودشان به هرگونه ماجراجویی نظامی عکس العمل نشان دهد. محور غرب همچنین مقاومت قاطع بین المللی را به این گونه نظامی گری پیش بینی نکرد. هشدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برعلیه تجاوز آمریکا با بسیاری از مردم عادی جهان از جمله مردم آمریکا و اروپا طنین انداز شد.

   سرگئی لاوروف٬ وزیر امور خارجه روسیه به واشنگتن یک راه حل سیاسی عرضه کرد٬ وقتی که خواهان معامله با جان کری جهت انهدام سلاح های شیمیایی سوریه در ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۳ شد.

   آن معامله پروسه سیاسی را به مرکز صحنه قرار داد. لاوروف هفته گذشته از آمریکا خواست تا با «هرچه در قدرت دارد» برای اعمال نفوذ بر مخالفان مختلف ابراز دارد تا مذاکرات ژنو۲ به نحو احسن انجام پذیرد.

   دیپلمات ارشد روسیه گفت:« مانع اصلی در این راه باقی می ماند. ناتوانی شریک ما (آمریکا) که مخالفان سوریه ای را که آنها مواطبشان هستند٬ به ژنو بروند و در سر میز مذاکره با دولت اسد بنشینند».

      لاوروف یک سیاستمدار مؤدبی است٬ اما جوهر بیانیه لاوروف این بود که: آمریکا یک شرایط غیر قابل تحمل در سوریه ایجاد کرده است که قدرت تعمیر آنرا ندارد.

   بجاست که گفته شود٬ در جهانی که دولت آمریکا بعنوان ورشکسته مالی دیده میشود٬ ٬ همچنین به عنوان یک نیروی ژئوپلیتیک ورشکسته نیز خودنمایی میکند.

   ورشکسته در خانه و خارج٬ سوریه تأکید حقیقت غیر قابل انکاری است که واشنگتن یک بازیکن ژئوپلیتیکی بی رمق و خسته (تاریخ مصرفش به سر رسیده) است.

   

برگرفته از گاردین٬ ارگان حزب کمونیست استرالیا٬ شماره ۱۶۱۵ ٬ صفحه ۸
  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر