۱۳۹۱ دی ۲۱, پنجشنبه

دلایلی بر احتمال همکاری مشترک نهاد های امنیتی دو دولت ایران و ترکیه در ترور 3 زن عضو پ.ک.ک

منبع عکس سایت هاولاتی

بررسی همه احتمالات و نظریه های مربوط به نیروهای سیاسی دخیل در پشت ترور سه زن کرد عضو پ.ک.ک  که روز چهارشنبه در پاریس پایتخت فرانسه به ضرب گلوله کشته شده اند نکته ای است که در حال حاضر که تازه یکروز از ترور می گذرد کمی دشوار است .افرادی ناشناس در پاریس، چهارشنبه شب وارد ساختمان مرکز اطلاع رسانی کردستان، وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه، پ کا کا، شده و سه زن از اعضای این حزب را به ضرب گلوله به قتل رساندند.

«سکینه جانسیز» از بنیانگذاران حزب کارگران کردستان، «فیدان دوغان» نماینده گروه سیاسی «کنگره ملی کردستان» در پاریس ومسئول مذاکره با اتحادیه اروپا و «لیلا سولماز» نماینده زنان پ‌.کا‌.کا در روابط دیپلماتیک بود.

فیدان دوغان، یکی از زنان به قتل رسیده ۳۲ سال داشت و در مرکز اطلاعات کردها در پاریس مشغول به کار بود.
در همین حال گفته شده لیلا سولماز، نفر سوم با ملیت بلژیکی از نمایندگان کنگره کردستان بوده است.

 نکته مهم آن است که چنین حزبی که در لیست گروه های تروریستی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا است و یک سازمان تروریستی بین‌المللی می‌دانند و همیشه تحت کنترل امنیتی بوده به همین راحتی اعضای شناخته شده و مهمش در ساختمان  شماره ۱۴۷، مرکز «اطلاع رسانی کردستان» واقع در خیابان لافایت منطقه دهم پاریس،ترور شوند?درواقع این چنین حزبی همیشه تحت نظر دستگاه های امنیتی غرب مخصوصا فرانسه هستند چراکه در لیست تروریستی قرار دارند و افراد بخش رهبری آن همیشه بیشتر از همه تحت نظر و کنترل نهاد های امنیتی هستند و ساختمانهای علنی و شناخته شده قاعدتا دارای دوربین نامحسوس و پیشرفته و وسائل پیشرفته استراق سمع از داخل یا خارج از ساختمان هستند.

تا کنون سایت هایی مانند خبر آنلاین وابسته به علی لاریجانی  و مقاماتی از دولت ترکیه تلاش کرده اند که این ترور را یک تسویه حساب درونی در پ.ک.ک بدانند که همین امر این شک را ایجاد می کند که چرا با این عجله دو دولت ترکیه و ایران با این سرعت هر دو به یک نتیجه رسیده اند?چرا وقتی بحث احتمالات مطرح می شود هر دو دولت فقط بر یک احتمال تاکید می ورزند ?در حالی که می تواند این ترور کار مشترک دو دولت ایران و ترکیه بوده باشد هر چند که احتمال دیگر می تواند کار فاشیستهای ترکیه بوده باشد اما از آنجائیکه هر دو دولت بر یک احتمال تاکید می ورزند بعید نیست که این ترور کار مشترک دو دولت بوده باشد و هر گاه افراد و چهر ه های مهم اپوزیسیون دیگر کشور ها در خارج ترور شده اند رد پای تروریسم دولتی را می توان یافت در واقع این دولتها هستند که چشم خود را بر ترور دولتی می بندند و زمینه ترور را فراهم می کنند و دستگاه های امنیتی دولتها با یکدیگر همکاری می کنند.

 سایت مهر در مطلب یک هفته پیش خود در مورد همکاری های امنیتی دو دولت ایران و ترکیه در مورد پ . ک . ک نوشت: مقامات ترک قدردان ایران در مبارزه با پ ک ک هستند/ سوریه مانع روابط نیست. 

"سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه گفت: در زمینه مبارزه با تروریسم به خصوص گروه «پ ک ک »، بهترین روابط را با دولت ترکیه داریم و از این بابت از طرف ایران هیچ کاستی و رابطه با اطلاع رسانی و مراوده با مقامات ترک وجود ندارد و مقامات ترکیه نیز از این نوع همکاری در رابطه با مسائل «پ ک ک » تشکر و قدردانی داشته اند . بهمن حسین پور ، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اظهارات وزیر کشور ترکیه درباره رابطه ایران با «پ ک ک» گفت: روابط رو به گسترش ایران و ترکیه امسال به بالاترین حجم خود رسیده و این گسترش روابط در همه بخش ها از جمله روابط امنیتی کشور نیز تأثیرگذار بوده است .
 وی با اشاره به اینکه براساس اسناد و مدارک ایران و ترکیه در حال حاضر بهترین روابط امنیتی را با یکدیگر دارند، افزود: ترکیه یک دستگاه امنیتی به نام «میت» که همتای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران است ، دارد که به طور مرتب و در سطح عالی و کارشناسی با ایران در حال مذاکره و گفتمان هستند و این روابط قطع نشده است و طرفین از نوع روابطی که دارند ابراز رضایت می کنند.

حسین پور با بیان قطعا بین وزارت کشور ودستگاه امنیتی ترکیه به لحاظ تعریف سازمانی تفاوت هایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: با این وجود بر اساس شرح وظایف وزارت کشورهای ترکیه و ایران ، 5 اجلاس بر اساس توافقات قبلی برگزار می شود که در حال نوبت ادریس، شاهین وزیر کشور ترکیه است که به ایران سفر کند و با وجود آنکه از وی دعوت شده  ، هنوز زمان سفر خود را تعیین نکرده است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران درآنکارا ادامه داد: جلسه در سطح وزرا که باید هر دو سال یک بار برگزار شود، اجلاس در سطح قائم مقام وزرا، اجلاس مدیران کل امنیتی، فرماندهان نظامی مناطق مرزی و هیأت های استان های مرزی ؛ 5 اجلاسی است که در حوزه شرح وظایف وزارت کشور دو کشور برگزار می شود. گاهی اوقات این اجلاس ها در زمان تعیین شده و گاهی اوقات نیز با تأخیر برگزار می شود.
وی با اشاره به اینکه در چارچوب وظایف وزارت خانه های دو کشور روابط و گفتمان تنگاتنگی داریم، تصریح کرد: دو ماه پیش در استان آگوی اجلاس استانی برگزار کردیم و مقامات استانی و امنیت در این سفر حضور داشتند و در مورد مسائل مرزی گفتگو کردیم و حتی به اتفاق وزیر توسعه ترکیه به نقطه صفر مرزی رفتیم.
حسین پور با بیان اینکه در چارچوب امنیت در حوزه اختیارات وزارت کشور بهترین نوع همکاری را داریم ، اظهار داشت: در زمینه مبارزه با تروریسم که همانا «پ ک ک » است ، بهترین روابط را با دولت ترکیه داریم و از این بابت از طرف ایران هیچ کاستی در رابطه با اطلاع رسانی و مراوده با مقامات ترک وجود ندارد و مقامات ترکیه نیز از این نوع همکاری در رابطه با مسائل «پ ک ک » تشکر و قدردانی داشته اند و نمونه آن ترددهایی است که بین مقامات دو کشو ر در طول چند سال اخیر وجود داشته است و امیدواریم در آینده نیز ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: البته برخی از رسانه ها در ترکیه هستند که از بیرون این کشور هدایت می شوند و منابع مالی آنها از خارج تأمین می شود و این رسانه ها بر علیه دولت ترکیه و ایران مطالبی را منتشر می کنند که به آنها اهمیت نمی دهیم .
سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا همچنین درباره مسئله سوریه و تأثیر اختلافات در این زمینه در روابط دو کشور به نقشی که  سفارتخانه ها در دوری و نزدیکی دو کشور دارند، اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است ما با ترکیه اختلاف نظر و سلیقه داریم.
وی ادامه داد: البته در بخش اعظمی از مسئله سوریه  با دولت ترکیه  وحدت نظر داریم وتنها در بخش نهایی مسئله است که برادران ترکیه مشکل داریم و آن هم موضوع انتقال قدرت در سوریه است .
حسین پور خاطرنشان کرد:مسیر مورد نظر جمهوری اسلامی ایران در سوریه در چارچوب دموکراسی است و در مورد آنچه که دوستان دیگر از جمله در ترکیه مطرح می کنند توجیهی پیدا نمی کنیم .
وی با اشاره به اینکه آنها شرط گذاشته اند که اسد حتما برکنار شود، گفت: ما معتقدیم اسد رئیس دولت سوریه است و به ما ارتباطی ندارد که مردم اسد را می خواهند یا خیر، پیشنهاد ما این است که برای آنکه به این هدف برسیم که هر فرد یک رأی داشته باشد باید شرایطی را فراهم کنیم که انتخابات برگزار شود و ملت سوریه به هر کسی که می خواهند رأی بدهند .
حسین پور تأکید کرد: ما با کشتار و درگیری و هرچیزی که مردم سوریه را تحت فشار قرار داده ، باعث عذاب و سرگردانی آنها شود ، مخالفیم . در این بخش با دولت ترکیه هم نظریم اما در بخش نهایی مقداری اختلاف نظر داریم.
وی ادامه داد: ما دیپلمات ها برای این کار آمده ایم که رایزنی و تفاهم ایجاد کنیم و کاری که بنده به عنوان سفیر در 20 ماه گذشته انجام داده ام این بوده است که رفت و آمد هیأت ها را توسعه دهم .
سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه با بیان اینکه نمی توان تأثیر سوریه بر روابط ایران و ترکیه را  کتمان کرد ، بیان کرد: اما گسترش روابط در 4 سال گذشته بسیار زیاد بوده است و امسال حتی از دوران عثمانی نیز حجم روابط بیشتر شده و به بالای 21 میلیارد دلار رسیده است. اجازه ندادیم که اختلاف ها روی بخش های دیگر تأثیری بگذارد.
وی ادامه داد: تردد ها ادامه دارد و تقریبا هر هفته هیأت هایی از سطوح مختلف به دو کشور سفر می کنند و در مسائل امنیت ، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی ، توریسم و بازرگانی اختلافی نداریم . اجازه داده نخواهد شد که کسی مانع روابط ایران و ترکیه شود . "

به نوشته رادیو فردا به گزارش آسوشیتد پرس، حسین چلیک، از مقامات ارشد حزب حاکم ترکیه، احتمال داد که این جنایت ناشی از اختلافات داخلی در حزب « پ ک ک » باشد. 

به نوشته ایرو نیوز: رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز که به آفریقا سفر کرده است، با شرکت در یک کنفراس مطبوعاتی در سنگال تاکید کرد: «این اقدام می‌تواند یک تسویه حساب داخل باشد. ما همیشه گفته‌ایم که با هر گونه تروریسم مبارزه می‌کنیم. ما می خواهیم در این راه به نتیجه برسیم، اما نباید فراموش کرد که افرادی هستند که از پیشرفت در گفتگوهای صلح راضی نیستند. این قتل‌ها می‌تواند اقدامی تحریک آمیز از سوی آن‌ها باشد.» و آتیلا ساندیکله، رئیس موسسه مطالعات استراتژیک در استانبول می‌گوید: «پ‌کاکا به یک سازمان دنباله روی منافع مادی و همزمان به سازمانی تروریستی تبدیل شده است که قالباّ مخالفانشان را از میان بر می‌دارند، یعنی اگر عده‌ای حتی در درون حزب وجود داشته باشد که با تصمیمات رهبران همراهی نکنند، از میان برداشته می‌شود.» 

 سایت خبر آنلاین وابسته به علی لاریجانی نوشت:

اولین محصول مذاکرات ترکیه با اوجالان/ انتشار تصاویر ۳ فعال زن پ.ک.ک ترور شده در فرانسه

 "این ترور آن هم در پایتخت یکی از بزرگترین کشورهای اروپایی درست همزمان با رایزنی های ترکیه با عبدالله اوج الان بسیار معنی دار است و اولین احتمالی که می توان درباره آن مطرح کرد تصفیه عوامل تندرو این حزب است که در این گروه تاثیرگذار هستند. در صورت درستی این احتمال به نظر می رسد افراد دیگری نیز در لیست ترور باشند."

 

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر