۱۳۹۱ فروردین ۲۱, دوشنبه

شکسته نشدن سد حق مسلم ماست

 

شکسته شدن سومین سد ظرف یک هفته نشان از ناتوانی رژیم در حفظ نیروگاه های هسته ای دارد.

 

سوراخ شدن سد مدوارات با ظرفیت پنج هزار متر مکعب در شهرستان شهربابک سه میلیارد ریال خسارت به بار آورد.  فرماندار شهرستان شهربابک می گوید: یک رشته قنات، سیستم آبیاری تحت فشار در مسیر این سازه و چند اصله درخت گردو در این منطقه آسیب جدی دیده است.
وی اظهار می دارد: همچنین سازه 3 سد دیگر نیز در پایین دست این سد واقع شده که پس از این اتفاق، از گل و لای پر شده است.
افضلی با بیان اینکه میزان خسارت وارده در اثر سوراخ شدن این سد در کارشناسی اولیه حداقل 3 میلیارد ریال تخمین زده شده، می افزاید: اما میزان دقیق خسارت از سوی جهاد کشاورزی در حال ارزیابی است.
وی در خصوص مقصرین وقوع این حادثه در سد مزبور تصریح می کند: کارفرمای احداث این سازه، منابع طبیعی استان بوده و ناظرین و مشاورین توسط همین ارگان تعیین شده اند.
وی اضافه می کند: باید ارزیابی های لازم صورت بگیرد تا مشخص شور پیمانکار، طراح و یا کدام یک از عوامل دربروز این اتفاق مقصر بوده اند.

خوشبختانه شکسته شدن سدها خسارت جانی به دنبال نداشته است اما  دلخوشی بسياری از ساکنان اين منطقه، سدها و بندهايی هستند که منبع ذخيره در سالهای پرآب محسوب می شوند اما با وجود اين درجه از اهميت، همين ابتدای سال در حالی که يک ماه هم از شروع فصل بهار نمی گذرد، خبرها از شکستن و يا آسيب ديدن سدها در مناطق مختلف اين استان خشک و کويری حکايت می کند. استان کويری کرمان، با تحمل 15 سال خشکسالي، با کمبود جدی آب به خصوص در بخش کشاورزی و صنعت روبرو شده است.

سوراخ شدن سد مدوارات چهار روز پس از شکست سد خاتم الانبیاء در شهر راین استان کرمان به وقوع پیوسته است که نقص فنی دریچه تحتانی سد خاتم الانبیاء که موجب خسارت شدید به تاسیسات روستاهای پائین دست شد هر چند تلفات جانی نداشت .سد خاتم النبیاء در روز سیزده بدر به دلیل مشکل در بخشی از سازه حجم قابل توجهی از آب استحصال شده را در مسیر رودخانه منتهی به چندین روستا و محل گردشگری به یکباره رها می کند و همین امر موجب تخریب اساسی در راههای روستایی اصلی و خاکی، 63 کانال انتقال آب، سه پل، سه استخر، یک واحد آموزشی، خطوط انتقال آب و برق و ریشه کن شدن 500 اصله درخت کهنسال گردو و 200 اصله سیاه درخت شد که در مجموع خسارتی معادل 17 میلیارد ریال را به جای می گذارد و چرا این سد که دارای مشکل فنی بود آبگیری شده است ?خوشبختانه این سد زمانی دچار مشکل شد که هیچ گردشگری در منطقه حضور نداشت اما اگر این سد تنها چند ساعت بعد دچار مشکل می شد با توجه به روز 13 فروردین و حضور گسترده گردشگران در بخش راین از توابع شهرستان کرمان که به یکی از مهمترین مناطق گردشگری مردم شهر کرمان شهرت دارد ابعاد خسارت شکل دیگری به خود می گرفت. 

 پیش از این نیز سد چنار منشاد در مهریز یزد شکسته شده بود که شکسته شدن این سد باعث «خسارت به باغ‌ها، قنوات، معابر عمومی و پلها» شده است. جاری شدن سیل باعث شد که آب آشامیدنی و برق شش روستای در مسیر رودخانه قطع و به ۴۰ کیلومتر از راههای خاکی روستایی خسارت جدی وارد شود؛ که از جمله این خسارات می‌توان به از بین رفتن ۵۰۰ اصله درخت گردو و ۲۰۰۰ اصله درخت سیاه شد و وارد شدن خسارت به ۵۰ هکتار اراضی زراعی اشاره کرد.

 


۲ نظر:

  1. سلام
    دوست عزیز ، من توی بالاترین عضو نیستم ولی اگه میتونی این لینک رو توی بالاترین قرار بده تا همه بدونن و یه موقع گول صفحه رو نخورن.فیسک بوک ایرانی که زیر نظر وزارت ارشاده ولی عکس دختران خارجی هم داره.من تعجب کردم.ممنون اگه قرار بدی تا همه بدونن.

    http://www.facebook98.com

    پاسخحذف
  2. سلام دوست عزیز
    الان یک مطلب کوتاه می نویسم و خبر رسانی می کنم.
    با تشکر

    پاسخحذف